Vyučující
|
-
Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
-
Valkoun Vilém, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na upevnění, další rozvoj a zdokonalení v oblasti vokálních činností a nástrojové hry. Ve výuce jsou nejčastěji využívanými nástroji klavír a kytara. Dílčí pozornost je věnována složce hudebně pohybové. Veškeré okruhy jsou prezentovány a naplňovány s ohledem na potřeby praxe. Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti na prvním stupni ZŠ. Práce s písní - postup při nácviku písně (metodické poznámky). Zpěv mollové písně. Základy taktovací techniky. Kolektivní zpěv - jednohlas, metodické poznámky. Kolektivní zpěv - vícehlas, metodické poznámky. Vokální imitace, vokální intonace, vokální improvizace. Intonační metody, systém opěrných písní, prvky tvořivé intonace. B/ Nástrojová hra pro využití při výuce hudební výchovy na prvním stupni ZŠ. Hra lidových (umělých) písní dur a moll s akordickým doprovodem jako východisko pro stylizaci. Stylizace lidové (umělé) písně, základní typy stylizace, dudácká kvinta, přiznávka, rozklad. Hra písně na klavír nebo kytaru se současným zpěvem. Transpozice písně. Možnosti obohacování doprovodu lidové nebo umělé písně. C/ Hudebně pohybová výchova na prvním stupni ZŠ. Hra vybrané přednesové skladby nebo zpěv písně jako součást hudebně pohybové aktivity dítěte. Hudebně pohybové činnosti - reakce na rytmus, polohu a pohyb melodie, barvu tónu, výšku tónu, tempo (jeho změny) a dynamiku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na upevnění, další rozvoj a zdokonalení v oblasti vokálních činností a nástrojové hry. Ve výuce jsou nejčastěji využívanými nástroji klavír a kytara. Dílčí pozornost je věnována složce hudebně pohybové. Veškeré okruhy jsou prezentovány a naplňovány s ohledem na potřeby praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Účast na přednáškách a cvičeních, průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace, písemný test, praktická ukázka hry na hudební nástroj.
|
Doporučená literatura
|
-
HOLUBEC, J. Česká hudební teorie 20. století. Ústí nad Labem: Univ. J. E. Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-619-6.
-
JÁNSKÁ, P. Já písnička I.-III. Cheb: Music Cheb, 1999.
-
Kodejška, Popovič. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské a základní škole. Portál, Praha 1996.
-
LISÁ, D. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 1.. Praha-Supraphon, 1992.
-
POPOVIČ, M. Hudební nauka.. UJEP Ústí nad Labem, 2003.
-
PROKEŠ, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. TUL Liberec, 2009.
-
PROKEŠ Zbyněk. Základy hudební nauky. Liberec, 2013.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2014. ISBN 978-262-0648-4.
|