Předmět: Hudební výchova 3

» Seznam fakult » FP » KPV
Název předmětu Hudební výchova 3
Kód předmětu KPV/PZHV3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět seznamuje s činnostní formou výuky v hudební výchově, která seznamuje s dovednostmi, které vedou k aktivnímu zapojení žáků na 1. st. ZŠ v oblasti sborového zpěvu třídy či školního pěveckého sboru. Poskytuje základní teoretický a praktický rámec pro metody a aktivity s pěveckým sborem na 1. stupni ZŠ i s vazbou na mezipředmětové vztahy a vzájemným prolínáním vzdělávacích disciplín. Tematické okruhy: 1. Hry s dechem, artikulací a zpěvním projevem. Abeceda ve zvuku a pohybu. Práce s kánonem. 2. Cesta ke sborovému zpěvu, jednohlas, vícehlas. 3. Příprava a vedení pěveckého sboru. 4. Nácvik a realizace sborových písní. 5. Nácvik a realizace sborových vícehlasých písní. 6. Sborový zpěv a pohybové aktivity. 7. Sborová zpěv s tematickou vazbou na mezipředmětové vztahy a výuku cizích jazyků. 8. Pěvecké sborové činnosti spojené s melodramatickým vyjádřením. 9. Sborový zpěv a instrumentální činnosti - zařazení boomheckerů, Orffova instrumentáře, vlastnoručně vyrobených elementárních nástrojů. Příprava a organizace koncertního vystoupení.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s činnostní formou výuky v hudební výchově, která seznamuje s dovednostmi, které vedou k aktivnímu zapojení žáků na 1. st. ZŠ v oblasti sborového zpěvu třídy či školního pěveckého sboru. Poskytuje základní teoretický a praktický rámec pro metody a aktivity s pěveckým sborem na 1. stupni ZŠ i s vazbou na mezipředmětové vztahy a vzájemným prolínáním vzdělávacích disciplín.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností

Aktivní zapojení v hodinách. Praktický výstup. Seminární práce.
Doporučená literatura
  • KMENTOVÁ, M.. , Třída zpívá ÍÁÍÁ, Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
  • Nestor, J. Dech, nové poznatky o ztraceném umění. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0708-5.
  • Tichá, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. 2004.
  • VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E.. Hlas ? Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: Akademie múzických umění., 2005. ISBN 80-7331-034-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr