Vyučující
|
-
Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje s činnostní formou výuky v hudební výchově, která seznamuje s dovednostmi, které vedou k aktivnímu zapojení žáků na 1. st. ZŠ v oblasti sborového zpěvu třídy či školního pěveckého sboru. Poskytuje základní teoretický a praktický rámec pro metody a aktivity s pěveckým sborem na 1. stupni ZŠ i s vazbou na mezipředmětové vztahy a vzájemným prolínáním vzdělávacích disciplín. Tematické okruhy: 1. Hry s dechem, artikulací a zpěvním projevem. Abeceda ve zvuku a pohybu. Práce s kánonem. 2. Cesta ke sborovému zpěvu, jednohlas, vícehlas. 3. Příprava a vedení pěveckého sboru. 4. Nácvik a realizace sborových písní. 5. Nácvik a realizace sborových vícehlasých písní. 6. Sborový zpěv a pohybové aktivity. 7. Sborová zpěv s tematickou vazbou na mezipředmětové vztahy a výuku cizích jazyků. 8. Pěvecké sborové činnosti spojené s melodramatickým vyjádřením. 9. Sborový zpěv a instrumentální činnosti - zařazení boomheckerů, Orffova instrumentáře, vlastnoručně vyrobených elementárních nástrojů. Příprava a organizace koncertního vystoupení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s činnostní formou výuky v hudební výchově, která seznamuje s dovednostmi, které vedou k aktivnímu zapojení žáků na 1. st. ZŠ v oblasti sborového zpěvu třídy či školního pěveckého sboru. Poskytuje základní teoretický a praktický rámec pro metody a aktivity s pěveckým sborem na 1. stupni ZŠ i s vazbou na mezipředmětové vztahy a vzájemným prolínáním vzdělávacích disciplín.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností
Aktivní zapojení v hodinách. Praktický výstup. Seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
KMENTOVÁ, M.. , Třída zpívá ÍÁÍÁ, Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
-
Nestor, J. Dech, nové poznatky o ztraceném umění. Brno: Host, 2021. ISBN 978-80-275-0708-5.
-
Tichá, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. 2004.
-
VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E.. Hlas ? Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: Akademie múzických umění., 2005. ISBN 80-7331-034-1.
|