Vyučující
|
-
Šavel Vladimír, doc. Mgr.
-
Škaloudová Puchmajerová Lucrezia, Mgr. A. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretický základ se věnuje plošnému výtvarnému vyjadřování s důrazem na kresbu a jejím přesahem pro grafickou tvorbu. Cvičení rozvíjí kreslířské dovednosti. Studenti se učí pracovat s kresebnými výtvarnými vyjadřovacími prostředky, kompozicí, seznamují se se základními kresebnými technikami a materiály. Cvičí modelaci světlem a stínem, základy perspektivního zobrazování, studijní kresbu i skicování, stylizaci motivu i abstraktní pojetí linie a plochy. Své místo má i hra s linkou netradičními nástroji. Tematické okruhy - přednášky: Obecný úvod do výtvarné výchovy, terminologie. Kresebné techniky a materiály. Výrazové prostředky. Kompozice, perspektiva. Grafické techniky a materiály (tisk z výšky). Grafické techniky a materiály (z hloubky, z plochy přes síto předgrafické techniky). Výrazové prostředky. Tematické okruhy - cvičení: Terminologie oboru a výrazové prostředky kresby v praxi. Formy řešení prostoru v ploše. Kresba kubických těles, konstrukce. Perspektivní zobrazování. Kresba rotačních těles, modelace světlem a stínem. Studijní kresba, přírodní prvky. Skicování, stylizace tvaru. Perokresba a lavírování. Kresba podle modelu. Zátiší. Draperie. Portrét, figura. Netradiční kresebné nástroje. Negativní kresba. Prezentace seminárních prací věnované kreslířům a ilustrátorům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Individuální konzultace, Demonstrace dovedností studentů, Přednáška
|
Výstupy z učení
|
Teoretický základ se věnuje plošnému výtvarnému vyjadřování s důrazem na kresbu a jejím přesahem pro grafickou tvorbu. Cvičení rozvíjí kreslířské dovednosti. Studenti se učí pracovat s kresebnými výtvarnými vyjadřovacími prostředky, kompozicí, seznamují se se základními kresebnými technikami a materiály. Cvičí modelaci světlem a stínem, základy perspektivního zobrazování, studijní kresbu i skicování, stylizaci motivu i abstraktní pojetí linie a plochy. Své místo má i hra s linkou netradičními nástroji.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Účast na cvičeních, prezentace vlastních kreseb, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BALEKA, J. Výtvarné umění: výkladový slovník. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha, SARAH 1996.
-
TEISSIG, K. Technika kresby. Artia: Praha, 1986.
|