Lecturer(s)
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Thematic areas: 1. Reading and readership development, Magnesia litera, Zlatá stuha 2. Development of reading literacy and text understanding 3. Creative work with fairytale texts 4. RWCT methods 5. Reading workshops 6. Emotional development through a book, taboo topics 7. Development of expressive and communicative skills on the basis of a literary model, principles of individual and group conversation, discussion, interview 8. Creative writing
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Working activities (workshops), Group consultation
- Class attendance
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report)
- 40 hours per semester
- Preparation for credit
- 30 hours per semester
|
Learning outcomes
|
In this course students learn basic principles of didactics of literature and work with literary texts in the field of non-formal education. It is based on information about the author and the book, with the main emphasis on activities in the form of working with the text, based on supporting the development of reading literacy.
Theoretical knowledge and practical skills in the field.
|
Prerequisites
|
General orientation in the subject.
|
Assessment methods and criteria
|
Practical demonstration of acquired skills
Active participation in exercises, presentation of practical skills.
|
Recommended literature
|
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. Gramotnosti ve vzdělávání.. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80 -87000 -74.
-
ALTMANOVÁ, J.a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka.. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-98-8.
-
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN ISBN 80-7238-182-.
-
FIŠER, Z. A kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
-
GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: Universitas Ostraviensis., 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
KOTEN, T. Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí.. Most: Hněvín., 2006. ISBN 80-86654-18-4.
-
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
|