Vyučující
|
-
Václavíková Lenka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do základní problematiky sociologie vzdělanosti v kontextu společenských věd 2. Hlavní teoretické přístupy v sociologii vzdělanosti 3. Vztah společnosti, výchovy a vzdělá(vá)ní. 4. Socializační proces ve školním prostředí. 5. Škola jako mocenský nástroj - základní teoretické koncepty. 6. Vliv rodinného zázemí na vzdělávací proces. 7. Rovnost v přístupu ke vzdělání. 8. Genderové aspekty výchovy a vzdělávání. 9. Gramotnost a funkční gramotnost 10. Vzdělanost a pracovní trh. 11. Základní aspekty vzdělávacího systému v ČR. 12. Čtenářství jako lakmusový papírek vzdělanosti společnosti. 13. Celoživotní vzdělávání 14. Postcovidové změny v oblasti školství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Kurz studujícím představí základní teoretické koncepty v oblasti sociologické disciplíny, která je významná pro jejich budoucí pedagogickou činnost. Předmět zachycuje jak makrospolečenské procesy vztahu vzdělávacího systému, trhu práce a distribuce moci, tak interpersonální procesy ovlivňující osobnost jedince a jeho přístup ke vzdělávání i k sobě samotnému. Hlavním cílem předmětu je přiblížit studujícím klíčové teorie, empirické výzkumy a aktuální zjištění z této oblasti se specifickým zaměřením na vybraná témata: gramotnost, rovnost v přístupu ke vzdělání, socializace a čtenářství. Kurz bude zahrnovat reflexi změn vzdělávacího systému v postcovidovém období.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a zadaných úkolech Závěrečný test
|
Doporučená literatura
|
|