Předmět: Filosofie výchovy pro 1. stupeň ZŠ

» Seznam fakult » FP » KSH
Název předmětu Filosofie výchovy pro 1. stupeň ZŠ
Kód předmětu KSH/PFVY
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bartoš Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do historické problematiky; představení klíčových problémů filozofické antropologie 2. Co je na člověku speciálního? 3. Humanistická tradice a problém výchovy 4. Problém inteligence 5. Gardnerova koncepce vícečetných inteligencí 6. Motivace a hodnoty 7. Výchova, společnost a ideologie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Filosofie výchovy je seznámení posluchačů se zásadními moderními problémy výchovy a vzdělávání, a to zejména z široké perspektivy kognitivních věd.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
Předpoklady
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Esej

konspekt v rozsahu minimálně 3 normostran z vybraného textu
Doporučená literatura
  • Radim Palouš: Čas výchovy. Praha, SPN, 1991. Radim Palouš: Komenského Boží svět. Praha, SPN, 1992. Zdeněk Kratochvíl: Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, Hermann &synové, 1995. Zdeněk Kratochvíl: Filosofie živé přírody. Praha, Hermann &synové, 1994. Jiří Michálek: Topologie výchovy. Praha, OIKOMENH, 1996. Wolfgang Brezinka: Filosofické základy výchovy. Praha, Zvon, 1966. Stanislava Kučerová: Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy. Prešova, MannaCon, 1966. Jan Patočka: Péče o duši, I. Praha, OIKOYMENH, 1966. Jiří Syrovátka: Kapitoly z filosofie výchovy. Liberec, TUL, 1995. Jiří Syrovátka: Filosofické texty I. Liberec, SCHOLÉ FILOSOFIA, 1996. Jiří Syrovátka: Filosofické texty II. Idea, idealizace a příroda. Liberec, SCHOLÉ FILOSOFIA, 1996. Erazim Kohák: Člověk, dobro a zlo. O smyslu života v zrcadle dějin. (Kapitoly z dějin morální filosofie). Praha, Ježek,1993. Jiří Machovec: Filosofie tváří v tvář zániku. Praha, "Zvláštní vydání?", 1998. Jaroslava Pešková, Ladislava Schücková: Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha, SPN, 1991. Hans Küng: Světový étos. Zlín, Archa, 1992. Jiří Krupička: Flagelantská civilizace. Praha, Hynek, 1999. Edward O.Wilson: Konsilience. Jednota vědění. O nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1999..
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Přeložil Jan VALEŠKA. Klasici. Praha: Portál, 2022. .
  • GARDNER Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vydání druhé. Praha: Portál, 2018. .
  • MASLOW, Abraham Harold. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. .
  • Radim Palouš. K filosofii výchovy. Východiska fundamentální agogiky. Praha., SPN, 1991.. &, &.
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Klasici. Praha: Portál, 2014. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr