1. Klamavé figury I: klam přeživších, konfirmační zkreslení, stádní efekt, iluze shlukování, stereotypizace, pštrosí efekt; 2. Klamavé figury II: heuristika dostupnosti, kotva přizpůsobení, kognitivní slepá skvrna, selektivní vnímání, konzervativní zkreslení; 3. Klamavé figury III: vybavitelnost v paměti, efekt podpory zvoleného, zkreslení výsledkem, averze k riziku, nadměrná sebedůvěra. 4. Rámec kritického myšlení I: kognitivní a mentální klima, algoritmus evolučních procesů a informační jednota vesmíru, explanační hodnota a předpověditelnost fakt; 5. Rámec kritického myšlení II: jak funguje přírodní výběr, teorie není jen teorie; důkazní břemeno; 6. Rámec kritického myšlení III: důkazní břemeno a platnost Kantovy, Gödelovy a Schrödingerovy epistemologie; 7. Rámec kritického myšlení IV: Teorie dvojí pravdy, kognitivní disonance, optimistické zkreslení, zkreslení věkem, manipulace smyslem, poznání a náboženství. 8. Paradigmatická rovina kritického myšlení I: součásti a obory evolučního myšlení, jak funguje vesmír, axiomy k pojetí evoluce v tomto kurzu; 9. Paradigmatická rovina kritického myšlení II: proces poznání a dynamičnost vědy, postmoderna na scestí, hypermoderna a hlubinná ontologie, člověk jako biologická bytost, evoluční časovost bytí; 10. Paradigmatická rovina kritického myšlení III: jaký je náš vesmír, biologická evoluce, charakteristiky života a mezníky biogeneze, antropogeneze a hominizace. 11. Kognitivně-neurologická rovina I: optické klamy, obraz světa jako konstrukt mozku, ovlivnění emocemi a intuice, subjektivita vnímání; 12. Kognitivně-neurologická rovina II: viscerální pocit, syndrom falešné paměti, chování davu a mas, nedostatek pokory, předsudek, opoziční porucha, reklama, Forerův efekt, pseudověda a antivěda. 13. Rezerva, zápočet.
|
Kurs přináší klíčové problémy kritického myšlení. První část seznamuje posluchače s tzv. klamavými figurami; to je antropologická rovina problému. Klamavé figury a klamné závěry patří k naší kognitivní výbavě. Jsou tedy nutné, a to v souladu s heslem, že "Mýlit se je lidské". Vyhnout se jim se nám ne vždy daří. Druhá část zobecňuje prvou ve smyslu logickém a ve svých důsledcích světonázorovém vyústění klamavých figur; to je ontologická rovina problému. Vědět, že a jak věci jsou, způsob jejich bytí, tedy v důsledku, zda jde o jevy reálné, či nikoli, dává vzor, směr a rámec kritického myšlení.Třetí část seznamí s tím, jak funguje evoluce; to je paradigmatická rovina. Bez paradigmatu kritické myšlení dříve či později nutně zbloudí. Čtvrtá část přináší výčet mozkových základů lidských omylů; to je kognitivně-neurologická rovina, která legitimuje příčiny, proč docházíme k mylným závěrům, jako příčiny fyziologické. Mozek "stvořila" evoluce, je to přírodní, ne inženýrský projekt.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|