Předmět: Úvod do studia speciální pedagogiky

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Úvod do studia speciální pedagogiky
Kód předmětu KSS/AMUS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Semináře: 1. Systém vysokého školství. Představení instituce vysoké školy a jejích organizačních složek. Studium speciální pedagogiky na TUL a jeho formy. Elektronické nástroje ke studiu (STAG, e-learning). 2. Studijní řád TUL. Studijní plán studijního programu Speciální pedagogika. Doporučení pro studium (studijní zásady a návyky, psychohygiena studenta). 3. Specifika odborných textů, stylistika: odborný funkční styl, specifika studentských odborných prací. 4. Informační zdroje, prameny. Vyhledávání odborných informačních zdrojů (knihovní katalogy, odborné databáze, internet). 5. Užití odborných informačních zdrojů (techniky čtení, tvorba poznámek), zásady práce s informacemi ve vysokoškolském studiu. 6. Obsahové a formální náležitosti studentského odborného textu (témata, postup tvorby, struktura, formální úprava, pravidla typografie). 7. Přípravné fáze psaní (freewriting, myšlenková mapa, cubing?), tvorba odborného textu (argumentace, koheze textu, srozumitelnost, věcnost, poznámkový aparát).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci tohoto předmětu jsou studenti seznámeni se specifiky vysokoškolského studia speciální pedagogiky. Studentům je představen studijní řád; studijní zásady a návyky; struktura, organizace a obsah oboru speciální pedagogika. Studentům jsou poskytnuta základní vodítka k orientaci na akademické půdě. Cílem první části předmětu je zajistit, aby se studenti orientovali ve svých studijních právech a povinnostech, ve studijním plánu a studijním řádu. Druhou součástí předmětu je orientace studentů v odborných textech, s důrazem na texty se speciálněpedagogickým zaměřením. Studenti jsou v předmětu seznamováni s relevantními postupy vytváření odborného textu, s formami práce s odborným textem, s formálními požadavky na podobu odborných textů (bibliografické údaje, citace, formy a způsoby citování) a jednotlivými typy textů, se kterými se na akademické půdě a později v praxi mohou setkat. Cílem druhé části předmětu je umožnit studentům rychlou a bezproblémovou orientaci v odborných textech, dále představit studentům formy a metody psaní odborných textů, které budou během studia zpracovávat. V předmětu se studenti seznámí s požadavky kladenými na odbornou práci, se zdroji teoretických poznatků i empirických dat. Studenti si osvojí dovednosti vyhledávat relevantní zdroje, pracovat s nimi, správně uvádět odkazy a tvořit vlastní odborný text.
V rámci tohoto předmětu jsou studenti seznámeni se specifiky vysokoškolského studia speciální pedagogiky. Studentům je představen studijní řád; studijní zásady a návyky; struktura, organizace a obsah oboru speciální pedagogika. Studentům jsou poskytnuta základní vodítka k orientaci na akademické půdě. Cílem první části předmětu je zajistit, aby se studenti orientovali ve svých studijních právech a povinnostech, ve studijním plánu a studijním řádu. Druhou součástí předmětu je orientace studentů v odborných textech, s důrazem na texty se speciálněpedagogickým zaměřením. Studenti jsou v předmětu seznamováni s relevantními postupy vytváření odborného textu, s formami práce s odborným textem, s formálními požadavky na podobu odborných textů (bibliografické údaje, citace, formy a způsoby citování) a jednotlivými typy textů, se kterými se na akademické půdě a později v praxi mohou setkat. Cílem druhé části předmětu je umožnit studentům rychlou a bezproblémovou orientaci v odborných textech, dále představit studentům formy a metody psaní odborných textů, které budou během studia zpracovávat. V předmětu se studenti seznámí s požadavky kladenými na odbornou práci, se zdroji teoretických poznatků i empirických dat. Studenti si osvojí dovednosti vyhledávat relevantní zdroje, pracovat s nimi, správně uvádět odkazy a tvořit vlastní odborný text.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vypracování rešerše na zadané téma, vytvoření zápisu z kritického čtení, plnění drobných úkolů zadávaných vyučujícím v průběhu semestru.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
  • FROUZ, J., VINDUŠKOVÁ, O. Čtení a psaní odborného textu v environmentálních vědách. Praha: UK, Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3815-7.
  • RADVÁKOVÁ, V., SIGMUND, T. Základy odborné práce. Praha: Oeconomica, 2016. ISBN 978-80-245-2162-6.
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-40-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr