Vyučující
|
-
Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
-
Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
-
Čavojská Gabriela, Mgr.
-
Hodíková Barbora, Mgr.
-
Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální, interpersonální a intrapersonální percepce, determinanty sociálního poznávání, chyby v sociálním poznávání (Pygmalion a Golemův efekt) - sebeprezentace, zprostředkovaná sebeprezentace. 2. Emoční inteligence, faktor životní spokojenosti, podpora smyslu vlastní existence, očekávání učitele, třídního kolektivu, jednotlivce, rodiče, životní postoje a motivy - aktivita na posílení pozitivního očekávání, autovize. 3. Rozumová schopnost, pudy, emoce, vášně, vlastnosti, fluidní, krystalická a emoční inteligence, rozumnost, moudrost, zkušenost, řešení konfliktu, osobní prostor, hranice, senzitivita, konformita - aktivita na posílení sebeuvědomění, blízkost druhého člověka, bezpečné zóny, supervizní skupina. 4. Soulad rolí - učitel, poradce, žák, kolega; efektivní komunikace, bariéry v komunikaci, komunikační zlozvyky při hovoru, cvičení na posílení schopnosti aktivního naslouchání, zpětná vazba, empatie, odmítnutí empatie - samořídící skupina. 5. Ocenění, negativní a pozitivní momenty z praxe, jak sdělit kritiku, soft skills, předpoklady asertivní komunikace, kooperace, vyjednávání, flexibilita - způsoby kladení otázek, chybné otázky, vedení rozhovoru, průběh efektivního řešení problému. 6. Speciálně pedagogické kompetence v rámci učitelského sboru, jak vyjednávat podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,poradenská etika - rodič, dítě, dospělý, supervizní skupina na téma konflikt rolí. 7. Sdělení problému, sebeúcta, prevence syndromu vyhoření, charakter, aktivity na posílení sebevědomí, podněty pro transformaci skupinové práce na týmovou, kooperativní přístupy k řešení problému - závěrečná supervizní skupina, ukončení komunitní práce, zhodnocení, naplnění očekávání, přínos reflexe, individuální výstupy, osobní a profesní perspektiva, doplnění portfolia o nově získané a posílené kompetence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Studium metodou řešení problémů
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Reflexe speciálně pedagogické praxe plní funkci korekce profesionálního a profesního chování. Je prezentována jako nástroj osobního i profesního růstu pedagoga. Cílem praktických cvičení je osvojení praktické dovednosti sebepoznání, profesního nadhledu, mentální hygieny, prevence zátěže a protektivních mechanizmů v povolání učitele. Záměrem předmětu je propojení teoretických východisek s praktickými zkušenostmi z hospitační, náslechové i přímé praxe. Cílem skupinové reflexe je praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci edukace. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci, podobně jako v supervizi. Zvýšením úrovně sebepoznání predikuje posílení kvality zpětnovazebného procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace v pedagogické praxi. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu speciální pedagogiky a zároveň působí protektivně na osobnostní předpoklady k dlouhodobému působení v oboru.
Reflexe speciálně pedagogické praxe plní funkci korekce profesionálního a profesního chování. Je prezentována jako nástroj osobního i profesního růstu pedagoga. Cílem praktických cvičení je osvojení praktické dovednosti sebepoznání, profesního nadhledu, mentální hygieny, prevence zátěže a protektivních mechanizmů v povolání učitele. Záměrem předmětu je propojení teoretických východisek s praktickými zkušenostmi z hospitační, náslechové i přímé praxe. Cílem skupinové reflexe je praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci edukace. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci, podobně jako v supervizi. Zvýšením úrovně sebepoznání predikuje posílení kvality zpětnovazebného procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace v pedagogické praxi. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu speciální pedagogiky a zároveň působí protektivně na osobnostní předpoklady k dlouhodobému působení v oboru.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na supervizních setkáních, vypracování autovize. Student předloží vyučujícímu ke kontrole portfolio odborné praxe s popisem nově získaných profesních kompetencí a profesní perspektivy (vize budoucího uplatnění ve speciální pedagogice).
|
Doporučená literatura
|
-
AMBROZOVÁ, E., POKORNÝ, V. Umění komunikace - znak profesionální kompetence: sociálně psychologický výcvik - manuál k metodice výcviku. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002. ISBN 80-86568-14-8.
-
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3.
-
OREL, M., FACOVÁ, V.. Stres, zátěž a jejich zvládání. Ostrava: ZŠ Ostrava, 2010. ISBN 978-80-904576-8-3.
|