Předmět: Předškolní pedagogika 1

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Předškolní pedagogika 1
Kód předmětu KSS/CD1
Organizační forma výuky Přednáška + Tutorial + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Lüftnerová Iva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů 2. Předškolní vzdělávání v systému vzdělávání a jeho organizace 3. Tvorba školního vzdělávacího programu 4. Třídní vzdělávací program 5. Třídní vzdělávací program a individuální vzdělávací plán.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
V předmětu se studenti seznámí s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání jako součásti systému kurikulárních dokumentů a s jeho hlavními principy. Předmět poskytne vhled do pojetí a cílů předškolního vzdělávání, představí vzdělávací oblasti a podmínky předškolního vzdělávání v současném pojetí. Významnou součástí předmětu je uvedení do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Cílem předmětu Předškolní pedagogika I. je získat základní poznatky o postavení předškolního vzdělávání ve výchovně vzdělávacím systému, jeho organizaci a plánování. Studenti se naučí orientovat v požadavcích vyplývajících z nových trendů ve vzdělávání. Součástí předmětu je získání schopnosti pracovat se školním a třídním vzdělávacím programem v praxi.
V předmětu se studenti seznámí s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání jako součásti systému kurikulárních dokumentů a s jeho hlavními principy. Předmět poskytne vhled do pojetí a cílů předškolního vzdělávání, představí vzdělávací oblasti a podmínky předškolního vzdělávání v současném pojetí. Významnou součástí předmětu je uvedení do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Cílem předmětu Předškolní pedagogika I. je získat základní poznatky o postavení předškolního vzdělávání ve výchovně vzdělávacím systému, jeho organizaci a plánování. Studenti se naučí orientovat v požadavcích vyplývajících z nových trendů ve vzdělávání. Součástí předmětu je získání schopnosti pracovat se školním a třídním vzdělávacím programem v praxi.
Předpoklady
Základní znalosti ze základů společenských věd. Získané znalosti z předmětu Obecná pedagogika.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • FICHNOVA, K., SZOBIOVA, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-323-9.
  • SMOLÍKOVÁ, K. A KOL. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9.
  • SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
  • VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc: Anag, 2006. ISBN 80-7263-323-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr