Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů 2. Předškolní vzdělávání v systému vzdělávání a jeho organizace 3. Tvorba školního vzdělávacího programu 4. Třídní vzdělávací program 5. Třídní vzdělávací program a individuální vzdělávací plán.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu se studenti seznámí s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání jako součásti systému kurikulárních dokumentů a s jeho hlavními principy. Předmět poskytne vhled do pojetí a cílů předškolního vzdělávání, představí vzdělávací oblasti a podmínky předškolního vzdělávání v současném pojetí. Významnou součástí předmětu je uvedení do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Cílem předmětu Předškolní pedagogika I. je získat základní poznatky o postavení předškolního vzdělávání ve výchovně vzdělávacím systému, jeho organizaci a plánování. Studenti se naučí orientovat v požadavcích vyplývajících z nových trendů ve vzdělávání. Součástí předmětu je získání schopnosti pracovat se školním a třídním vzdělávacím programem v praxi.
V předmětu se studenti seznámí s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání jako součásti systému kurikulárních dokumentů a s jeho hlavními principy. Předmět poskytne vhled do pojetí a cílů předškolního vzdělávání, představí vzdělávací oblasti a podmínky předškolního vzdělávání v současném pojetí. Významnou součástí předmětu je uvedení do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Cílem předmětu Předškolní pedagogika I. je získat základní poznatky o postavení předškolního vzdělávání ve výchovně vzdělávacím systému, jeho organizaci a plánování. Studenti se naučí orientovat v požadavcích vyplývajících z nových trendů ve vzdělávání. Součástí předmětu je získání schopnosti pracovat se školním a třídním vzdělávacím programem v praxi.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze základů společenských věd. Získané znalosti z předmětu Obecná pedagogika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
FICHNOVA, K., SZOBIOVA, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-323-9.
-
SMOLÍKOVÁ, K. A KOL. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9.
-
SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc: Anag, 2006. ISBN 80-7263-323-6.
|