Vyučující
|
-
Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zařízení pro výkon ochranné a ústavní výchovy 2. Trestně právní pohled na osoby s poruchami chování 3. Etopedická prevence 4. Systém preventivních opatření 5. Primární prevence sociálně patologických jevů ve školním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti si v předmětu osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti primární, sekundární a terciární etopedické prevence. Předmět studentům poskytne informace o vzájemné kooperaci a kompetencích jednotlivých státních i nestátních subjektů v rámci etopedické péče. Studenti se seznámí s modelovým řešením vybraných problémových situací a výchovných problémů s cílem předcházet rozvoji problémového chování do poruch chování. Cílem předmětu je seznámit studenty se všemi oblastmi etopedické péče a prevence a dovést je k pochopení vzájemné kooperace státních a nestátních subjektů. Studenti dokáží vytvořit, realizovat a vyhodnotit vlastní preventivní programy.
Studenti si v předmětu osvojí teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti primární, sekundární a terciární etopedické prevence. Předmět studentům poskytne informace o vzájemné kooperaci a kompetencích jednotlivých státních i nestátních subjektů v rámci etopedické péče. Studenti se seznámí s modelovým řešením vybraných problémových situací a výchovných problémů s cílem předcházet rozvoji problémového chování do poruch chování. Cílem předmětu je seznámit studenty se všemi oblastmi etopedické péče a prevence a dovést je k pochopení vzájemné kooperace státních a nestátních subjektů. Studenti dokáží vytvořit, realizovat a vyhodnotit vlastní preventivní programy.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTOVÁ, J. Prevence není nikdy dost!. Praha:Sportpropag, 1996.
-
JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha:Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
MICHALOVÁ, Z. ADD/ADHD v kontextu poruch chování.. Liberec, TU, 2011. ISBN 978-80-7372-733-8.
-
NEŠPOR, K. Prevence problémů působených návykovými látkami na školách. Praha:Besip, 1995.
-
PEŠATOVÁ, I. Vybrané kapitoly z etopedie. 1. díl. Liberec: TUL, 2006. ISBN 80-7372-087-6.
|