Předmět: Psychopedie 1

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Psychopedie 1
Kód předmětu KSS/CP1
Organizační forma výuky Přednáška + Tutorial
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
  • Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení psychopedie jako speciálně pedagogického oboru. 2. Mentální retardace 3. Získané poruchy rozumových schopností 4. Systém péče a podpory jedinců s mentálním postižením

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 65 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základní psychopedickou terminologií. Studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci psychopedie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychopedie jako jedné ze speciálně pedagogických disciplín. Studenti pochopí specifické postavení osob s mentálním postižením ve společnosti, seznámí se s legislativní podporou těmto osobám a se systémem komplexní péče o jedince s mentálním postižením od raného věku až do seniorského období.
Předmět seznamuje studenty se základní psychopedickou terminologií. Studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci psychopedie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychopedie jako jedné ze speciálně pedagogických disciplín. Studenti pochopí specifické postavení osob s mentálním postižením ve společnosti, seznámí se s legislativní podporou těmto osobám a se systémem komplexní péče o jedince s mentálním postižením od raného věku až do seniorského období.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu. Pro případ distanční výuky platí: pro získání zápočtu studující vypracuje seminární práci a také se aktivně účastní diskuzí (aktuálně dle pokynů v e-learningu) s cílem ověření znalostí získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu též v distanční opoře předmětu. V případě trvání formy distanční výuky i době zkouškového období proběhne zkouška online.
Doporučená literatura
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006.
  • ŠVINGALOVÁ, D. Úvod do teorie a praxe psychopedie. Liberec: TU v Liberci, 2006.
  • VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie III. Vzdělávací handicap - postižení schopností nezbytných k učení. Liberec: TUL, 2005.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr