Vyučující
|
-
Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky psychopatologie 2. Osobnost a její poruchy 3. Poruchy paměti a pozornosti 4. Inteligence a její poruchy 5. Myšlení a jeho poruchy 6. Poruchy vědomí a vnímání 7. Emoce a jejich poruchy 8. Poruchy CNS a jejich vliv na psychický vývoj jedince 9. Charakteristické rysy psychického vývoje u dítěte se zdravotním postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Během předmětu student získá informace o jednotlivých složkách psychických funkcí a seznámí se s jejich poruchami. Student se naučí definovat a vymezit duševní normalitu a charakterizovat základních okruhy duševních chorob a poruch. Studenti porozumí sociálním důsledkům psychických chorob a poruch, postojům společnosti k duševně nemocným a změnám jejich rolí i sociálního postavení. Student pronikne do oblasti psychiky osob s postižením a uvědomí si vztahy mezi postižením a psychikou jedince.
Během předmětu student získá informace o jednotlivých složkách psychických funkcí a seznámí se s jejich poruchami. Student se naučí definovat a vymezit duševní normalitu a charakterizovat základních okruhy duševních chorob a poruch. Studenti porozumí sociálním důsledkům psychických chorob a poruch, postojům společnosti k duševně nemocným a změnám jejich rolí i sociálního postavení. Student pronikne do oblasti psychiky osob s postižením a uvědomí si vztahy mezi postižením a psychikou jedince.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BEER, M. D., PEREIRA, S. M., PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0363-7.
-
PRAŠKO, J. Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-737-X.
-
RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P. Psychiatrie. Praha: UK v Praze, 2001. ISBN 80-246-0390-X.
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie II.. Liberec: TU v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-670-9.
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie IV. Poruchy adaptace.. Liberec, Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-766-7.
-
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-203-6.
|