Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika, její obsah a vývoj 2. Problematika výchovné práce 3. Plánování výchovně vzdělávací činnosti 4. Vybrané didaktické metody a přístupy ve výchově 5. Specifika výchovné práce v jednotlivých vývojových obdobích dítěte 6. Volnočasové aktivity 7. Autorita vychovatele
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům teoretické znalosti ze základů didaktiky. Seznámit je se základními pojmy, didaktickými zásadami a problematikou výchovné práce. Cílem je i podpořit dovednosti studentů v oblasti plánování a realizace výchovně vzdělávacích činností v oblasti stanovení vhodných cílů, volby metod, prostředků a forem výchovné práce s ohledem na specifické potřeby klientů.
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům teoretické znalosti ze základů didaktiky. Seznámit je se základními pojmy, didaktickými zásadami a problematikou výchovné práce. Cílem je i podpořit dovednosti studentů v oblasti plánování a realizace výchovně vzdělávacích činností v oblasti stanovení vhodných cílů, volby metod, prostředků a forem výchovné práce s ohledem na specifické potřeby klientů.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze základů společenských věd. Získané znalosti z předmětu Obecná pedagogika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž:Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
RASER, J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-459-1.
-
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno:MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
|