Předmět: Sociální patologie

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Sociální patologie
Kód předmětu KSS/CSC
Organizační forma výuky Přednáška + Individuální konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní vymezení pojmů 2. Základní teoretické a historické koncepce (školy) a přístupy 3. Vybrané příčiny vzniku sociální deviace 4. Vybrané sociálně patologické jevy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 54 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studentům je podán základní přehled a vymezení nezbytných pojmů a definic vybraných sociálně patologických jevů, které jsou popsány a vysvětleny. K problematice je přistupováno nejen z pozic chování a prožívání jedince, který normy přestupuje, ale s ohledem i na prostředí, ve kterých se sociálně deviantní chování vyvíjí a manifestuje, kde se sociální norma utváří, aplikuje a kontroluje. Studenti jsou seznámeni s problematikou sociálně deviantních jevů, základním přehledem okruhů sociálních deviací a vědeckými obory, které sociálně deviantní jevy studují.
Studentům je podán základní přehled a vymezení nezbytných pojmů a definic vybraných sociálně patologických jevů, které jsou popsány a vysvětleny. K problematice je přistupováno nejen z pozic chování a prožívání jedince, který normy přestupuje, ale s ohledem i na prostředí, ve kterých se sociálně deviantní chování vyvíjí a manifestuje, kde se sociální norma utváří, aplikuje a kontroluje. Studenti jsou seznámeni s problematikou sociálně deviantních jevů, základním přehledem okruhů sociálních deviací a vědeckými obory, které sociálně deviantní jevy studují.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři prostřednictvím Google Meet, samostudium v prostředí Moodle. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
  • HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-68-0.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  • MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 2002. ISBN 80-86429-05-9.
  • MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2.
  • SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie I. díl.. Liberec: TU v Liberci, 2001. ISBN 80- 7083-494-3.
  • SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. II. díl. Liberec: TU Liberec, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr