Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Tyflopedie jako obor speciální pedagogiky 2. Etiologie, klasifikace a důsledky zrakového postižení 3. Možnosti podpory jedinců se zrakovým postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do problematiky speciální pedagogiky jedinců se zrakovým postižením - tyflopedie. Studenti se seznámí se základní terminologií oboru, s klasifikací zrakových vad a jejich etiologií. Pochopí důsledky zrakového postižení a specifika práce s jednotlivými kategoriemi jedinců se zrakovým postižením (jedinci s nevidomostí, se zbytky zraku, se slabozrakostí, s poruchami binokulárního vidění). Budou se orientovat v systému péče a podpory jedinců se zrakovým postižením v rámci ČR.
Předmět uvádí studenty do problematiky zrakových vad. Studenti se seznámí se speciálně pedagogickým oborem tyflopedii, klasifikací zrakových vad a jejich příčinami. Cílem předmětu je, aby studenti pochopili specifika potřeb jedinců se zrakovým postižením, byli schopni adekvátní pomoci a podpory těmto jedincům.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální práci na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
KVĚTOŇOVÁ, L. Jedinci se zrakovým postižením. Aplikace v e-learningovém prostředí Moodle.
-
PIPEKOVÁ, J. aj. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
-
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc, Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
|