Vyučující
|
-
Lüftnerová Iva, Mgr.
-
Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení 2. Depistáž, diagnostika a reedukační metody specifických poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení 3. Kompenzační pomůcky a jejich praktická aplikace 4. Reedukační pomůcky a jejich praktická aplikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 31 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje studujícím teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti depistáže, diagnostiky a reedukačních metod specifických poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení (SPU). Studující jsou seznámeni s kompenzačními a reedukačními pomůckami a jejich praktickou aplikací. Předmět se zaměřuje na metodiku výchovy a vzdělávání jako prevence rozvoje sekundárních projevů v důsledku školní neúspěšnosti dítěte v oblasti výkonu nebo chování. Cílem předmětu je pochopit situaci dítěte se SPU nebo SPCH a dokázat zaujmout adekvátní výchovně vzdělávací postoje a přístupy, které umožní dítěti uspět ve výchovně vzdělávacím procesu i v běžných každodenních situacích.
Předmět poskytuje studujícím teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti depistáže, diagnostiky a reedukačních metod specifických poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení (SPU). Studující jsou seznámeni s kompenzačními a reedukačními pomůckami a jejich praktickou aplikací. Předmět se zaměřuje na metodiku výchovy a vzdělávání jako prevence rozvoje sekundárních projevů v důsledku školní neúspěšnosti dítěte v oblasti výkonu nebo chování. Cílem předmětu je pochopit situaci dítěte se SPU nebo SPCH a dokázat zaujmout adekvátní výchovně vzdělávací postoje a přístupy, které umožní dítěti uspět ve výchovně vzdělávacím procesu i v běžných každodenních situacích.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody hodnocení a tolerance dětí se specifickými poruchami učení. Praha: D & H, 2006. ISBN 80-903579-4-6.
-
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD především pro učitele a vychovatele. Praha: D & H, 2003. ISBN 80-239-4468-1.
-
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: KPK, 1991. ISBN 80-85267-26-8.
-
MICHALOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: TU v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-318-7.
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
|