Vyučující
|
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Uvedení do problematiky integrace a inkluze 2.Pedagogická integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami 3.Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání 4.Sociokulturní znevýhodnění v rovině školního vzdělávání 5.Integrace dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných 6.Legislativní východiska školní integrace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se student seznámí s aktuálními problémy integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a aktuálně platnou legislativou. Získá znalosti o úkolech vedení školy v procesu integrace, o pozici rodičů při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a o nových trendech v pedagogických přístupech k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Student se seznámí především s problematikou pedagogické integrace s důrazem na integraci jedinců se zdravotním postižením a znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a jedinců mimořádně nadaných.
V rámci předmětu se student seznámí s aktuálními problémy integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a aktuálně platnou legislativou. Získá znalosti o úkolech vedení školy v procesu integrace, o pozici rodičů při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a o nových trendech v pedagogických přístupech k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Student se seznámí především s problematikou pedagogické integrace s důrazem na integraci jedinců se zdravotním postižením a znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a jedinců mimořádně nadaných.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu. Po dobu nařízené distanční výuky bude kontaktní výuka nahrazena plněním dílčích úkolů v e-learningovém (Moodle) kurzu či online výukou. Ostatní podmínky plnění studijního předmětu zůstávají beze změn.
|
Doporučená literatura
|
-
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0077-4.
-
PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Úvod do integrativní speciální pedagogiky. Liberec: TU v Liberci, 2007.
-
VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
|