Vyučující
|
-
Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy související s výchovou nadaných dětí 2. Projevy chování, způsoby učení nadaných dětí s ohledem na jejich věk 3. Typologie nadaných dětí 4. Identifikace nadaných dětí v kolektivu vrstevníků 5. Metody práce s nadanými dětmi 6. Formy vzdělávání nadaných žáků 7. Problémy rodin s nadaným dítětem 8. Situace v ČR v péči o nadané děti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání u dětí předškolního a školního věku. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti.
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání u dětí předškolního a školního věku. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na seminářích, vypracování seminární práce a úspěšné splnění zápočtového testu. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu. Po dobu nařízené distanční výuky bude kontaktní účast na seminářích nahrazena plněním dílčích úkolů v e-learningovém kurzu či on-line výukou. Ostatní podmínky zápočtu zůstávají beze změn.
|
Doporučená literatura
|
-
CIHELKOVÁ, J. Nadané dítě ve škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0969-0.
-
HÜTHER, G., HAUSER, U. Každé dítě má talent. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-325-5.
-
JURÁŠKOVÁ,J. Základy pedagogiky nadaných. Praha:IPPP, 2006. ISBN 80-86856-19-4.
-
MÜHLFEIT, J., NOVOTNÁ, K. Odemykání dětského potenciálu. Brno: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-562-9.
-
STEHLÍKOVÁ, M. Nadané dítě: Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
-
STEHLÍKOVÁ, M. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
|