Předmět: Zdraví a nemoc z psychologického a sociálního hlediska

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Zdraví a nemoc z psychologického a sociálního hlediska
Kód předmětu KSS/ENH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska 2. Chronická nemoc a zdravotní postižení jako psychologický problém 3. Chronické onemocnění a zdravotní postižení jako příčina sociálních problémů 4. Psychosomatická onemocnění 5. Možnosti prevence tělesné a duševní nemoci a jejich důsledků 6. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dětském věku 7. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dospělém věku 8. Somatická nemoc ve stáří

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 53 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska.
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia. Splnění podmiňujících předmětů.
KSS/EZN

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • BOUCHAL, M. Psychologie v lékařství. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0641-2.
  • COHEN, R. M. Nejčastější psychické poruchy v klinické praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-497-4.
  • DZÚROVÁ, D. Duševní zdraví v sociodemografických souvislostech: výsledky výběrového šetření v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000. ISBN 80-238-6038-0.
  • KALÁBOVÁ, H. Fenomenologie zdraví a nemoci. Liberec: TU v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-725-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie I. Psychologie somaticky nemocných dětí.. Liberec: TU v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-593-1.
  • VOTAVA, J. A KOL. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr