Vyučující
|
-
Björke Alena, Mgr.
-
Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
-
Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická výuka studenta na vybraném pracovišti v oblasti speciálně pedagogické praxe 2. Rozsah praxe je 10 dní po 8 hodinách (tj. 80 hodin) 3. Orientace v problematice, znalostech a dovednostech speciálně pedagogické praxe
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 34 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností ve zvolené oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálně pedagogické práci, které pak v průběhu praxe osvědčuje a reflektuje. Osvojení kompetencí speciálního pedagoga je základním předpokladem pro identifikaci s touto profesí, jejími hodnotami a etikou. Konečným cílem praktické výuky je vedení studenta ke kritické reflexi profese speciálního pedagoga, vedení k sebereflexi a osobnímu i profesnímu růstu.
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností ve zvolené oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálně pedagogické práci, které pak v průběhu praxe osvědčuje a reflektuje. Osvojení kompetencí speciálního pedagoga je základním předpokladem pro identifikaci s touto profesí, jejími hodnotami a etikou. Konečným cílem praktické výuky je vedení studenta ke kritické reflexi profese speciálního pedagoga, vedení k sebereflexi a osobnímu i profesnímu růstu.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutné vykonat praktickou přípravu na vybraném pracovišti, vést portfolio odborné praxe a splnit všechny náležitosti pro vykonání praxe. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Aplikace v e-learningovém prostředí Moodle..
-
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TU Liberec, 2010.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
-
MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
-
VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství : základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004.
|