Předmět: Odborná praxe 4

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Odborná praxe 4
Kód předmětu KSS/EO4
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Jedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Lüftnerová Iva, Mgr.
  • Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
1. Praktická výuka studenta na vybraném pracovišti v oblasti speciálně pedagogické praxe 2. Rozsah praxe je 10 dní po 8 hodinách (tj. 80 hodin) 3. Orientace v problematice, znalostech a dovednostech speciálně pedagogické praxe

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností ve zvolené oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálně pedagogické práci, které pak v průběhu praxe osvědčuje a reflektuje. Osvojení kompetencí speciálního pedagoga je základním předpokladem pro identifikaci s touto profesí, jejími hodnotami a etikou. Konečným cílem praktické výuky je vedení studenta ke kritické reflexi profese speciálního pedagoga, vedení k sebereflexi a osobnímu i profesnímu růstu.
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností ve zvolené oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálně pedagogické práci, které pak v průběhu praxe osvědčuje a reflektuje. Osvojení kompetencí speciálního pedagoga je základním předpokladem pro identifikaci s touto profesí, jejími hodnotami a etikou. Konečným cílem praktické výuky je vedení studenta ke kritické reflexi profese speciálního pedagoga, vedení k sebereflexi a osobnímu i profesnímu růstu.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutné vykonat praktickou přípravu na vybraném pracovišti, vést portfolio odborné praxe a splnit všechny náležitosti pro vykonání praxe. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TU Liberec, 2010.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
  • MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0749-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • VÍTEČKOVÁ, M. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
  • VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-23-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr