Předmět: Prevence specifických poruch učení

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Prevence specifických poruch učení
Kód předmětu KSS/EPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika specifických poruch učení u dětí v období před zahájením povinné školní docházky 2. Stimulační programy pro předškolní děti v souvislosti s rozvojem SPU 3. Diagnostické metody a stimulační programy v předškolním věku

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studujícím teoretické znalosti o zajištění potřebné péče dětem s rizikem vzniku SPU a v souvislostech s odkladem povinné školní docházky. Cílem předmětu je seznámit studující s možnostmi prevence specifických poruch učení ještě v předškolním věku a zajistit potřebnou péči rizikovým dětem.
Předmět poskytuje studujícím teoretické znalosti o zajištění potřebné péče dětem s rizikem vzniku SPU a v souvislostech s odkladem povinné školní docházky. Cílem předmětu je seznámit studující s možnostmi prevence specifických poruch učení ještě v předškolním věku a zajistit potřebnou péči rizikovým dětem.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • JUCOVIČOVÁ, D. - ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha, D+H, 2005. ISBN 80-903579-0-3.
  • KLENKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno, MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
  • MICHALOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z problematiky specifických poruch učení. Liberec: TU v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-318-7.
  • SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě.. Praha, Portál, 2000. ISBN 80-7178-431-1.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr