Vyučující
|
-
Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika, její obsah a vývoj 2. Problematika výchovné práce 3. Plánování výchovně vzdělávací činnosti 4. Vybrané didaktické metody a přístupy ve výchově 5. Specifika výchovné práce v jednotlivých vývojových obdobích dítěte 6. Volnočasové aktivity 7. Autorita vychovatele
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele.
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze základů společenských věd. Získané znalosti z předmětu Obecná pedagogika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž:Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
RASER, J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-459-1.
-
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno:MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
|