Vyučující
|
-
Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní vymezení pojmů 2. Základní teoretické a historické koncepce (školy) a přístupy 3. Vybrané příčiny vzniku sociální deviace 4. Vybrané sociálně patologické jevy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studentům je podán základní přehled a vymezení nezbytných pojmů a definic vybraných sociálně patologických jevů, které jsou popsány a vysvětleny. K problematice je přistupováno nejen z pozic chování a prožívání jedince, který normy přestupuje, ale s ohledem i na prostředí, ve kterých se sociálně deviantní chování vyvíjí a manifestuje, kde se sociální norma utváří, aplikuje a kontroluje. Studenti jsou seznámeni s problematikou sociálně deviantních jevů, základním přehledem okruhů sociálních deviací a vědeckými obory, které sociálně deviantní jevy studují.
Studentům je podán základní přehled a vymezení nezbytných pojmů a definic vybraných sociálně patologických jevů, které jsou popsány a vysvětleny. K problematice je přistupováno nejen z pozic chování a prožívání jedince, který normy přestupuje, ale s ohledem i na prostředí, ve kterých se sociálně deviantní chování vyvíjí a manifestuje, kde se sociální norma utváří, aplikuje a kontroluje. Studenti jsou seznámeni s problematikou sociálně deviantních jevů, základním přehledem okruhů sociálních deviací a vědeckými obory, které sociálně deviantní jevy studují.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KPP/EPP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
HRČKA, M. Sociální deviace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-68-0.
-
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 2002. ISBN 80-86429-05-9.
-
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2.
-
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie I. díl.. Liberec: TU v Liberci, 2001. ISBN 80- 7083-494-3.
-
SOCHŮREK, J. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. II. díl. Liberec: TU Liberec, 2001. ISBN 80-7083-495-1.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
|