Vyučující
|
-
Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj morálního usuzování, jednání, cítění 2. Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže 3. Základní přístupy při prevenci sociálně patologických jevů 4. Specifická primární prevence sociálně patologických jevů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozšiřuje studujícím pohled na vývoj morálního usuzování, jednání, cítění, studující získají přehled o problematice sociálně patologických jevů, možnostech jejich prevence a minimalizace. Pochopí nejvýznamnější aspekty přístupů používaných v současné době ve výchově, poradenství a terapii v rámci dílčích forem prevence sociálně patologických jevů. Seznámí se s problematikou efektivity primární prevence, jejími prioritami a evaluací.
Předmět rozšiřuje studujícím pohled na vývoj morálního usuzování, jednání, cítění, studující získají přehled o problematice sociálně patologických jevů, možnostech jejich prevence a minimalizace. Pochopí nejvýznamnější aspekty přístupů používaných v současné době ve výchově, poradenství a terapii v rámci dílčích forem prevence sociálně patologických jevů. Seznámí se s problematikou efektivity primární prevence, jejími prioritami a evaluací.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodický pokyn MŠMT ČR k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
-
JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha:Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
-
STANOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava:Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-360-9.
|