Předmět: Prevence sociálně patologických jevů

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Prevence sociálně patologických jevů
Kód předmětu KSS/ESJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj morálního usuzování, jednání, cítění 2. Prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže 3. Základní přístupy při prevenci sociálně patologických jevů 4. Specifická primární prevence sociálně patologických jevů

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět rozšiřuje studujícím pohled na vývoj morálního usuzování, jednání, cítění, studující získají přehled o problematice sociálně patologických jevů, možnostech jejich prevence a minimalizace. Pochopí nejvýznamnější aspekty přístupů používaných v současné době ve výchově, poradenství a terapii v rámci dílčích forem prevence sociálně patologických jevů. Seznámí se s problematikou efektivity primární prevence, jejími prioritami a evaluací.
Předmět rozšiřuje studujícím pohled na vývoj morálního usuzování, jednání, cítění, studující získají přehled o problematice sociálně patologických jevů, možnostech jejich prevence a minimalizace. Pochopí nejvýznamnější aspekty přístupů používaných v současné době ve výchově, poradenství a terapii v rámci dílčích forem prevence sociálně patologických jevů. Seznámí se s problematikou efektivity primární prevence, jejími prioritami a evaluací.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • Metodický pokyn MŠMT ČR k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
  • JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí.. Praha:Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
  • STANOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava:Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-360-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr