Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předpoklady a dispozice pro estetické činnosti a činitele ovlivňující jejich rozvoj - Výtvarné dispozice. Vnější a vnitřní faktory a možnosti jejich regulace. - Možnosti rozvíjení estetického cítění. 2. Zákonitosti a specifika vývoje dětského výtvarného projevu a tvořivosti - Vývojové hodnocení dětské kresby dle jednotlivých autorů. - Zvláštnosti dětské psychiky a jejich manifestace ve výtvarném projevu. - Výtvarný projev dětí a jeho charakteristické znaky pro jednotlivá vývojová období. Individuální rozdíly ve výtvarném vnímání a výtvarné tvorbě. 3. Didaktika výtvarné reedukace - Výtvarná reedukace. Cíle, požadavky, učivo a cílová skupina, výstupy. - Výtvarný materiál, prostředky a techniky. Druhy výtvarného materiálu a práce s ním. - Metodika práce s jednotlivými technikami, prostředky a pomůckami. 4. Reedukační metody a techniky u jedinců se speciálními potřebami. 5. Metodická struktura hodiny výtvarné výchovy - Skupina a její charakteristika s akcentem na jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Motivační faktory. - Cíl výtvarné lekce. Přípravná, realizační a hodnotící fáze. Supervize. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu Výtvarná reedukace si studeni osvojí základní pojmové kategorie v dané oblasti. Seznámí se s jednotlivými metodami a možnostmi praktického užití různých výtvarných technik při výchově a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na specifika daného postižení a věkovou kategorii. Cílem předmětu je, aby studenti pochopili specifické možnosti využití výtvarného umění a výtvarných aktivit a seznámili se s aspekty, které se podílejí na utváření předpokladů a dispozic pro estetické činnosti a činitele od raných vývojových fází. Studenti si osvojí dovednost aplikovat metody práce ve výtvarné výchově s cílem optimálního rozvoje edukovaných jedinců.
Předmět uvádí studenty do metodiky výtvarné výchovy se zaměřením na jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Výtvarná výchova umožňuje ztvárnění náročných životních situací ve výtvarné metafoře v kontextu silového pole arteterapie a emočního vzorce daného jedince.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Situace ve výtvarné výchově. Liberec, TU, 2002. ISBN 80-7083-661-X.
-
HAZUKOVÁ, H. ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy.. Praha : PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
MACHOLDOVÁ, T., RYŠAVÝ, M. Výtvarné práce s pohádkami. Praha Portál, 2005. ISBN 80-7367-019-4.
-
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy. Praha : PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.
|