Předmět: Bakalářský seminář

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Bakalářský seminář
Kód předmětu KSS/TBA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
1) Bakalářská práce jako specifický odborný text. 2) Postup tvorby bakalářské práce, struktura, formální úprava, pravidla typografie. 3) Úvod do metodologie výzkumu (strategie výzkumu, metody sběru dat, objekt a subjekt zkoumání, metody zpracování dat, výzkumný proces). 4) Průzkum pro účely BP: stanovení tématu, formulace výzkumných otázek, formulace hypotéz a práce s nimi. 5) Průzkum pro účely BP: výběr strategie, výběr metody sběru dat, práce s respondenty. 6) Průzkum pro účely BP: vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a diskuse. 7) Prezentace výsledné bakalářské práce (obhajoba).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Skupinová konzultace
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 46 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci Bakalářského semináře jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP) jako odborný text. Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP, možnostmi formulace cíle BP a průzkumných otázek (včetně specifikace jejich úlohy v rámci BP). Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategie průzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený), vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Studenti se dozví, co jsou to hypotézy, a jaká jsou pravidla pro jejich formulaci včetně upozornění na nejčastější chyby při formulování hypotéz. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých průzkumných metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů. Studentům jsou představeny možnosti a doporučení sběru dat a jejich vyhodnocení. Studující jsou dále informováni, jak podstatné je v BP adekvátním způsobem interpretovat dosažená zjištění, výstupy a formulovat závěry šetření. Studujícím jsou uvedeny hlavní zásady a obvyklý průběh obhajoby BP. Výuka též postihuje práci s odbornými zdroji informací (monografie, časopisy, právní dokumenty, elektronické zdroje ad.).
V rámci Bakalářského semináře jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP) jako odborný text. Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP, možnostmi formulace cíle BP a průzkumných otázek (včetně specifikace jejich úlohy v rámci BP). Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategie průzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený), vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Studenti se dozví, co jsou to hypotézy, a jaká jsou pravidla pro jejich formulaci včetně upozornění na nejčastější chyby při formulování hypotéz. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých průzkumných metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů. Studentům jsou představeny možnosti a doporučení sběru dat a jejich vyhodnocení. Studující jsou dále informováni, jak podstatné je v BP adekvátním způsobem interpretovat dosažená zjištění, výstupy a formulovat závěry šetření. Studujícím jsou uvedeny hlavní zásady a obvyklý průběh obhajoby BP. Výuka též postihuje práci s odbornými zdroji informací (monografie, časopisy, právní dokumenty, elektronické zdroje ad.).
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce. Prezentace cvičného projektu bakalářské práce na libovolné téma spjaté s oborem, obhajoba projektu ve společné diskusi s ostatními studujícími a vyučujícím. Průběžné přispívání do diskusního fóra na zadaná témata.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • JIHLAVEC, J., PALOUNKOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I., THELENOVÁ, K. Metodika tvorby bakalářské práce. Liberec: TU Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-636-2.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • SOCHŮREK, J., SLUKOVÁ, K. Stručný úvod do základů metodologie. Liberec: TU v Liberci., 2013. ISBN 978-80-7372-943-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr