Vyučující
|
-
Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
-
Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
1) Bakalářská práce jako specifický odborný text. 2) Postup tvorby bakalářské práce, struktura, formální úprava, pravidla typografie. 3) Úvod do metodologie výzkumu (strategie výzkumu, metody sběru dat, objekt a subjekt zkoumání, metody zpracování dat, výzkumný proces). 4) Průzkum pro účely BP: stanovení tématu, formulace výzkumných otázek, formulace hypotéz a práce s nimi. 5) Průzkum pro účely BP: výběr strategie, výběr metody sběru dat, práce s respondenty. 6) Průzkum pro účely BP: vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a diskuse. 7) Prezentace výsledné bakalářské práce (obhajoba).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Skupinová konzultace
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 46 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci Bakalářského semináře jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP) jako odborný text. Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP, možnostmi formulace cíle BP a průzkumných otázek (včetně specifikace jejich úlohy v rámci BP). Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategie průzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený), vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Studenti se dozví, co jsou to hypotézy, a jaká jsou pravidla pro jejich formulaci včetně upozornění na nejčastější chyby při formulování hypotéz. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých průzkumných metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů. Studentům jsou představeny možnosti a doporučení sběru dat a jejich vyhodnocení. Studující jsou dále informováni, jak podstatné je v BP adekvátním způsobem interpretovat dosažená zjištění, výstupy a formulovat závěry šetření. Studujícím jsou uvedeny hlavní zásady a obvyklý průběh obhajoby BP. Výuka též postihuje práci s odbornými zdroji informací (monografie, časopisy, právní dokumenty, elektronické zdroje ad.).
V rámci Bakalářského semináře jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP) jako odborný text. Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP, možnostmi formulace cíle BP a průzkumných otázek (včetně specifikace jejich úlohy v rámci BP). Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategie průzkumu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený), vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Studenti se dozví, co jsou to hypotézy, a jaká jsou pravidla pro jejich formulaci včetně upozornění na nejčastější chyby při formulování hypotéz. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých průzkumných metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů. Studentům jsou představeny možnosti a doporučení sběru dat a jejich vyhodnocení. Studující jsou dále informováni, jak podstatné je v BP adekvátním způsobem interpretovat dosažená zjištění, výstupy a formulovat závěry šetření. Studujícím jsou uvedeny hlavní zásady a obvyklý průběh obhajoby BP. Výuka též postihuje práci s odbornými zdroji informací (monografie, časopisy, právní dokumenty, elektronické zdroje ad.).
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce. Prezentace cvičného projektu bakalářské práce na libovolné téma spjaté s oborem, obhajoba projektu ve společné diskusi s ostatními studujícími a vyučujícím. Průběžné přispívání do diskusního fóra na zadaná témata.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
JIHLAVEC, J., PALOUNKOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I., THELENOVÁ, K. Metodika tvorby bakalářské práce. Liberec: TU Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-636-2.
-
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
-
SOCHŮREK, J., SLUKOVÁ, K. Stručný úvod do základů metodologie. Liberec: TU v Liberci., 2013. ISBN 978-80-7372-943-1.
|