Vyučující
|
-
Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Uvedení do problematiky speciální pedagogiky (předmět, cíl, základní pojmy, obory speciální pedagogiky, související vědní disciplíny, mezioborové vztahy). 2) Historický vývoj speciální pedagogiky a současnost. Historická podmíněnost přístupu společnosti k různým postižením a jejich příčinám. Současné pojetí integrace a inkluze osob se speciálními potřebami. 3) Systém péče o jedince se speciálními potřebami, legislativní ukotvení. 4) Specifické poruchy učení (vymezení pojmu, příčiny vzniku, projevy v dětství a dospělosti). 5) Syndrom ADD/ADHD (vymezení pojmu, příčiny vzniku, projevy v dětství a dospělosti). 6) Jedinci s narušenou komunikační schopností (vymezení základních pojmů, nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti dle věkových období). 7) Jedinci s nadáním (vymezení pojmu, projevy nadání, identifikace nadaných). Semináře: 1) Etiologie zdravotních postižení, zásady a metody využívané ve speciální pedagogice. 2) Reakce osoby se zdravotním postižením na získané postižení. 3) Rodina s dítětem s postižením (reakce rodičů na postižení, postoje rodičů k dítěti s postižením, role sourozence dítěte s postižením). 4) Přístupy k dětem / dospělým se specifickou poruchou učení, zásady speciálně pedagogické práce, možnosti reedukace. Vliv specifické poruchy učení na socializaci dítěte. 5) Přístupy k dětem / dospělým se syndromem ADD/ADHD, zásady speciálně pedagogické práce a přístupy k těmto osobám. Komorbidita syndromu ADD/ADHD. 6) Přístupy k osobám s narušenou komunikační schopností, symptomatické poruchy řeči. 7) Přístupy k osobám s nadáním, možnosti podpory rozvoje nadání. Dvojí výjimečnost (kombinace nadání s postižením u jednoho jedince).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je uvedením do problematiky speciální pedagogiky. Studujícím poskytuje základní speciálně pedagogický pojmový aparát. Studující se seznámí s jednotlivými speciálně pedagogickými disciplínami, základními metodami a zásadami speciální pedagogiky, systémem speciálně pedagogické péče o jedince se speciálními potřebami. Na tento předmět navazuje povinný předmět Speciální pedagogika pro sociální pracovníky 2.
Předmět je uvedením do problematiky speciální pedagogiky. Studujícím poskytuje základní speciálně pedagogický pojmový aparát. Studující se seznámí s jednotlivými speciálně pedagogickými disciplínami, základními metodami a zásadami speciální pedagogiky, systémem speciálně pedagogické péče o jedince se speciálními potřebami. Na tento předmět navazuje povinný předmět Speciální pedagogika pro sociální pracovníky 2.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Průběžné plnění zadaných úkolů dle pokynů vyučujícího. Závěrečné ověření znalostí formou kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
FITZNEROVÁ, I. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-7367-663-6.
-
LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
MÜLLER, O., a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
|