1) Saturace potřeb, uspokojení životních cílů, životní motivy, náročnost nesouladu, narušení homeostázy - 1. cvičení: stanovení aktuálních a potenciálních motivů. 2) Duševní hygiena, preventivní zásady, duševní sebepoznání - 2. cvičení: objevení salutorů, nalézání smyslu skrze zájmy. 3) Odolnost k zátěži, frustrační tolerance, vnitřní a vnější determinace psychické pohody, zkušenost, dispozice, autoregulace a sebehodnocení - 3. cvičení: posílení frustrační tolerance. 4) Frustrace, deprivace, životní zklamání, ztráta jistot, strádání - 4. cvičení: odhalení sebedestruktivních tendencí. 5) Stres, posttraumatická stresová reakce, chronický stres, eustres a distres, vliv na sebehodnocení - 5. cvičení: sebekoučing, psychohygienický timing. 6) Vnitřní a vnější stresory, optimální nestresující chování a komunikace, předvídání - 6. cvičení: eliminace stresorů. 7) Komunikační bariéry, emoční inteligence, neefektivní komunikace - 7. cvičení: osvojení asertivní komunikace. 8) Zdravé a patologické postoje v pomáhání, efektivní postoje v sociální práci, pocity štěstí, práce s chybou, odpuštění, tolerance, respekt k druhému, autonomie - 8. cvičení: introjekty (vsugerované negativní vzorce postojů a jak se jim ubránit), nácvik asertivní obhajoby hranic v sociální práci. 9) Umírněnost, vyváženost, emoční rovnováha, rozumnost, psychomotorické tempo - 9. cvičení: highlithery, jak rozjasnit svůj osobní život, vyvažování pracovní zátěže. 10) Sebeúcta, komunikační smysluplnost, sebevědomí ve výkonu a v obtížných situacích sociální práce, překážky v sebepoznání, pocity viny - 10. cvičení: jak být inspirací pro lidi v tíživé životní situaci. 11) Zdravá sebedůvěra, úspěch, potenciál, osobnostní předpoklady k emoční inteligenci, neefektivní strategie chování - 11. cvičení: neefektivní a efektivní způsoby vedení rozhovoru s klientem. 12) Burn out syndrom, fenomén exhausce, profesní i osobní vyčerpání, fáze vyhoření, kdo je ohrožen - 12. cvičení: evidence symptomů vyhoření. 13) Relaxace, techniky uvolnění organismu, psychoterapeutické techniky - 13. cvičení: grounding, autogenní trénink. 14) Prevence vyhoření, profesní perspektiva, smysluplnost pomáhání, osobní cíle - 14. cvičení: hledání smyslu, pozitivní citáty (Dalajlamovy pravdy, aj.).
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 62 hodin za semestr
|
-
HASSON, G. Emoční inteligence. Praha: Grada , 2015. ISBN 978-80-247-5630-1.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál., 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: Grada , 2013. ISBN 978-80-247-4774-3.
-
NIŠPONSKÁ, M.. Psychohygiena.. Liberec: TU v Liberci, FP., 2012.
-
NOVÁK, T., CAPPONI, V. Sám sobě psychologem. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4825-2.
-
PEŠEK, R., PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta , 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
-
PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada , 2009. ISBN 978-80-247-1697-8.
-
WILDING, CH. Emoční inteligence. Vliv emocí na osobní a profesní úspěch.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2754-7.
|