Předmět: Psychohygiena a komunikativní dovednosti

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Psychohygiena a komunikativní dovednosti
Kód předmětu KSS/THY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
Obsah předmětu
1) Saturace potřeb, uspokojení životních cílů, životní motivy, náročnost nesouladu, narušení homeostázy - 1. cvičení: stanovení aktuálních a potenciálních motivů. 2) Duševní hygiena, preventivní zásady, duševní sebepoznání - 2. cvičení: objevení salutorů, nalézání smyslu skrze zájmy. 3) Odolnost k zátěži, frustrační tolerance, vnitřní a vnější determinace psychické pohody, zkušenost, dispozice, autoregulace a sebehodnocení - 3. cvičení: posílení frustrační tolerance. 4) Frustrace, deprivace, životní zklamání, ztráta jistot, strádání - 4. cvičení: odhalení sebedestruktivních tendencí. 5) Stres, posttraumatická stresová reakce, chronický stres, eustres a distres, vliv na sebehodnocení - 5. cvičení: sebekoučing, psychohygienický timing. 6) Vnitřní a vnější stresory, optimální nestresující chování a komunikace, předvídání - 6. cvičení: eliminace stresorů. 7) Komunikační bariéry, emoční inteligence, neefektivní komunikace - 7. cvičení: osvojení asertivní komunikace. 8) Zdravé a patologické postoje v pomáhání, efektivní postoje v sociální práci, pocity štěstí, práce s chybou, odpuštění, tolerance, respekt k druhému, autonomie - 8. cvičení: introjekty (vsugerované negativní vzorce postojů a jak se jim ubránit), nácvik asertivní obhajoby hranic v sociální práci. 9) Umírněnost, vyváženost, emoční rovnováha, rozumnost, psychomotorické tempo - 9. cvičení: highlithery, jak rozjasnit svůj osobní život, vyvažování pracovní zátěže. 10) Sebeúcta, komunikační smysluplnost, sebevědomí ve výkonu a v obtížných situacích sociální práce, překážky v sebepoznání, pocity viny - 10. cvičení: jak být inspirací pro lidi v tíživé životní situaci. 11) Zdravá sebedůvěra, úspěch, potenciál, osobnostní předpoklady k emoční inteligenci, neefektivní strategie chování - 11. cvičení: neefektivní a efektivní způsoby vedení rozhovoru s klientem. 12) Burn out syndrom, fenomén exhausce, profesní i osobní vyčerpání, fáze vyhoření, kdo je ohrožen - 12. cvičení: evidence symptomů vyhoření. 13) Relaxace, techniky uvolnění organismu, psychoterapeutické techniky - 13. cvičení: grounding, autogenní trénink. 14) Prevence vyhoření, profesní perspektiva, smysluplnost pomáhání, osobní cíle - 14. cvičení: hledání smyslu, pozitivní citáty (Dalajlamovy pravdy, aj.).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 62 hodin za semestr
Výstupy z učení
Ochrana bio-psycho-sociální rovnováhy prostřednictvím osvojených návyků sebereflexe spolu se schopností asertivní empatické komunikace vede studenty k profesionalitě a psychosomatickému souladu osobnosti. Z dlouhodobé perspektivy v sociální práci pak naučené mechanismy sebepoznávání působí protektivně v oblasti emoční stability a profesní sebejistoty. Sekundárně je psychohygiena součástí prevence syndromu vyhoření. Komunikační dovednosti vybavují studenty oboru sociální práce k efektivnímu vedení intervence klientů i k schopnosti multidisciplinární spolupráce.
Ochrana bio-psycho-sociální rovnováhy prostřednictvím osvojených návyků sebereflexe spolu se schopností asertivní empatické komunikace vede studenty k profesionalitě a psychosomatickému souladu osobnosti. Z dlouhodobé perspektivy v sociální práci pak naučené mechanismy sebepoznávání působí protektivně v oblasti emoční stability a profesní sebejistoty. Sekundárně je psychohygiena součástí prevence syndromu vyhoření. Komunikační dovednosti vybavují studenty oboru sociální práce k efektivnímu vedení intervence klientů i k schopnosti multidisciplinární spolupráce.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na semináři, splnění požadovaných úkolů sebereflexe.
Doporučená literatura
  • HASSON, G. Emoční inteligence. Praha: Grada , 2015. ISBN 978-80-247-5630-1.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál., 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: Grada , 2013. ISBN 978-80-247-4774-3.
  • NIŠPONSKÁ, M.. Psychohygiena.. Liberec: TU v Liberci, FP., 2012.
  • NOVÁK, T., CAPPONI, V. Sám sobě psychologem. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4825-2.
  • PEŠEK, R., PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta , 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
  • PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada , 2009. ISBN 978-80-247-1697-8.
  • WILDING, CH. Emoční inteligence. Vliv emocí na osobní a profesní úspěch.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2754-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr