Vyučující
|
-
Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
-
Lopušan Libor, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Definice a cíl případové studie. 2) Případová studie jako úsilí o porozumění určitému sociálnímu objektu v jeho komplexitě. 3) Zachycení složitosti případu a popis vztahů v jejich celistvosti. 4) Souvislosti, které nejsou na první pohled zjevné, hlubší pochopení celého případu. 5) Volba adekvátního návrhu k řešení celého případu. 6) Typy kazuistik podle určitých kritérií, podle odborné oblasti, pro kterou a ve které kazuistiky vznikají, dle komplexnosti, vázanosti na schéma, strategie výběru, či vztahu k formování teorie (výzkumné zaměření). 7) Případové studie dle vztahu k výzkumnému záměru. 8) Intrinsitní případová studie, instrumentální případová studie, kolektivní případová studie. 9) Případová studie dle sledovaného případu, osobní případová studie, studie komunity, studie sociálních skupin, studie organizací a institucí. 10) Kazuistika jako literární útvar. 11) Vlastní tvorba kazuistiky, proces tvorby kazuistiky. 12) Využitelné přístupy, teorie, metody při tvorbě případové studie. 13) Základní osnova případové studie. 14) Volba vhodného specifického názvu případové studie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Skupinová konzultace, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s pojetím případové studie v interdisciplinárním koncepci pomáhajících profesí, jejím vymezením, typy a možnostmi využití. Cílem semináře je přiblížit studentům proces přípravy a tvorby případové studie natolik, aby dle popsaných kroků dokázali samostatně postupovat při své kazuistické práci. Studenti budou provedeni postupem tvorby případové studie, jednotlivé části budou ilustrovány příklady, doplněny otázkami k zamyšlení, doprovázeny navazujícím studijním materiálem. Pozornost bude věnována mimo jiné chápání a pojetí případové studie jako literárního útvaru, výzkumné studii, kde je chápana jako postup deskriptivní, explorační, případně verifikační.
Studenti se seznámí s pojetím případové studie v interdisciplinárním koncepci pomáhajících profesí, jejím vymezením, typy a možnostmi využití. Cílem semináře je přiblížit studentům proces přípravy a tvorby případové studie natolik, aby dle popsaných kroků dokázali samostatně postupovat při své kazuistické práci. Studenti budou provedeni postupem tvorby případové studie, jednotlivé části budou ilustrovány příklady, doplněny otázkami k zamyšlení, doprovázeny navazujícím studijním materiálem. Pozornost bude věnována mimo jiné chápání a pojetí případové studie jako literárního útvaru, výzkumné studii, kde je chápana jako postup deskriptivní, explorační, případně verifikační.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet student obdrží za účast na semináři a za aktivní přístup a participaci na tvorbě a analýze modelově připravovaných a zpracovaných kazuistik.
|
Doporučená literatura
|
-
HADJMOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II.. Praha: PedF UK., 2002. ISBN 80-7290-101-X.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-485-4.
-
MATOUŠEK, O., a kol. Encyklopedie sociální práce.. Praha: Portál., 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice.. Brno: Paido., 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
-
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
|