Předmět: Krizová intervence

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Krizová intervence
Kód předmětu KSS/TKI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Vymezení základních pojmů (stres, deprese, trauma, posttraumatická stresová porucha, náročné životní události, obranné mechanismy, mechanismy zvládání - coping. 2) Krize - její symptomy a příčiny, precipitory krize, typologie krizí, fáze krize, fáze vyrovnání se s krizí, rizikové a protektivní faktory, pomoc v krizi. 3) Jedinec v krizi (dítě, dospívající, dospělý, senior), rodina v krizi, komunita v krizi. 4) Vymezení krizové intervence (pojetí, teorie, principy), telefonická, internetová, face to face. 5) Pracovník v krizové intervenci (osobnost, vzdělání, výcvik, uplatnění, organizace). 6) Specifické podoby krizové intervence. 7) Problematika domácího násilí. Semináře: 1) Krize, typologie krizí, řešení krize. 2) Krize pramenící z náhlého traumatu. 3) Úvod do problematiky krizové intervence. Právní aspekty krizové intervence, etika práce v oblasti krizové pomoci a služeb. 4) Pracoviště krizové pomoci, služeb a intervence. Osobnost pracovníka krizové intervence. 5) Krizová intervence krok za krokem, práce s emocemi. 6) Specifická témata krizové intervence (krizová intervence u dětí, dospívajících, u seniorů, při smrti, umírání?). 7) Systém supervize v oblasti krizové intervence. Prevence syndromu vyhoření.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 62 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student se seznámí se základními východisky, pojetím, etiologií, odbornou terminologií krize jako subjektivně ohrožující situace, která je prodchnuta velkým dynamickým nábojem potencionální změny, bez které není možné dosáhnout životního posunu. Krizová intervence je v kontextu přednášené problematiky pojata jako specializovaná pomoc osobám, které se ocitly v krizi. Student se seznámí s vybranými technikami a strategiemi při zacházení s člověkem, který zažívá úzkost a jiné přemáhající pocity ze situace, do níž se dostal. Dále se seznámí se základními zásadami práce s lidmi v krizi v konkrétnosti krizové intervence, přičemž cílem je, aby daný člověk získal znovu vládu nad sebou. V širším smyslu představuje krizová intervence metodu uspořádání a návaznost postupů, jejichž cílem je vyřešení současné situace a obnova sil.
Student se seznámí se základními východisky, pojetím, etiologií, odbornou terminologií krize jako subjektivně ohrožující situace, která je prodchnuta velkým dynamickým nábojem potencionální změny, bez které není možné dosáhnout životního posunu. Krizová intervence je v kontextu přednášené problematiky pojata jako specializovaná pomoc osobám, které se ocitly v krizi. Student se seznámí s vybranými technikami a strategiemi při zacházení s člověkem, který zažívá úzkost a jiné přemáhající pocity ze situace, do níž se dostal. Dále se seznámí se základními zásadami práce s lidmi v krizi v konkrétnosti krizové intervence, přičemž cílem je, aby daný člověk získal znovu vládu nad sebou. V širším smyslu představuje krizová intervence metodu uspořádání a návaznost postupů, jejichž cílem je vyřešení současné situace a obnova sil.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemná práce

Zápočet student obdrží za účast na přednáškách, aktivní účasti na cvičení a vypracování seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B., a kol. Psychosociální krizová spolupráce.. Praha: Grada., 2013. ISBN 978-80-247-4195-6.
  • BAŠTECKÁ, B., A KOL. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
  • JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
  • ŠPATENKOVÁ, N., a kol. Krizová intervence pro praxi.. Praha: Grada., 2011. ISBN 978-80-247-2643-3.
  • TÓTHOVÁ, J. Úvod do transgenerační psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
  • VODÁČKOVÁ, D., A KOL. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr