Vyučující
|
-
Nádvorníková Lenka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Základní terminologie (kvalita, kvantita, efektivita, klient, uživatel, zadavatel, ekonomizace sociálních služeb, východiska a aspekty kvality, interní a externí účinky kvality apod.). 2) Legislativní rámec v České republice. 3) Standardy kvality v sociálních službách (přehled, definice, obsah, účel, vývoj apod.). 4) Kvalita z pohledu zadavatelů, uživatelů, v komerčním sektoru a v sociálních službách. 5) Náhled na pojetí kvality objektivním i subjektivním pohledem, koncept pojetí kvality dle orientace na zákazníka, produkt, stanovené požadavky, cenu nebo poskytovatele. 6) Kvalita v sociálních službách - hlubším vysvětlení pojetí, dimenzí, východisek, aspektů, znaků a významu kvality v sociálních službách. 7) Management kvality (jako zastřešující pojem, jako systematická reflexe a hodnocení, jako manažerská strategie). Semináře: 1) Praktické příklady pojetí kvality - řízená diskuse, práce ve skupinách. 2) Objektivní a subjektivní posuzování kvality v sociálních službách - práce ve skupinách, návrh ukazatelů kvality pro konkrétní sociální službu. 3) Kvalita pohledem uživatele sociální služby, poskytovatele a zadavatele - řízená diskuse. 4) Ekonomizace sociálních služeb - příklady, důsledky, střety v rámci profese a oboru - řízená diskuse, práce ve skupinách. 5) Interní a externí účinky zvyšování kvality v konkrétní sociální službě - práce ve skupinách, řízená diskuse. 6) Znaky kvality a jejich variabilita v závislosti na čase a druhu sociální služby - řízení diskuse. 7) Nástroje a postupy měření kvality v sociálních službách - práce ve skupinách; management kvality - zavádění kvality v sociální službě, definování cílů kvality, plánování kvality, hodnocení a zvyšování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Skupinová konzultace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 62 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět nabízí pohled na kvalitu v sociálních službách, a to z různých hledisek. Cílem je poskytnout studentům nadhled nad hodnocením a zvyšováním kvality obecně, ale také cíleně v sociálních službách s přihlédnutím ke specifikům např. dle formy či druhu sociální služby.
Předmět nabízí pohled na kvalitu v sociálních službách, a to z různých hledisek. Cílem je poskytnout studentům nadhled nad hodnocením a zvyšováním kvality obecně, ale také cíleně v sociálních službách s přihlédnutím ke specifikům např. dle formy či druhu sociální služby.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Písemná práce
Průběžná analýza výkonů studenta. Aktivní zapojení studenta do diskuse. Seminární práce (esej).
|
Doporučená literatura
|
-
HOLASOVÁ MALÍK, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.
-
Kolektiv autorů. Standardy kvality sociálních služeb: výkladový sborník pro poskytovatele.. Praha: MPSV., 2008. ISBN bez ISBN.
-
MOLEK, J. Marketing sociálních služeb. Praha: VÚPSV, 2009. ISBN 978-807-4160-264.
-
MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb: vybrané problémy.. Praha: VÚPSV, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7.
-
ŠIMKOVÁ, E. Management a marketing v praxi neziskových organizací. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-807-4350-122.
|