Předmět: Národnostní menšiny

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Národnostní menšiny
Kód předmětu KSS/TME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Kontext studia národnostních skupin; sociální skupina; menšina; národnostní menšina. 2) Migrace: globální jev - lokální důsledky. Typy migrace, typy migrantů. Právní úprava v České republice. 3) Identita: její formování, s důrazem na identitu národní a národnostní, resp. etnickou, s důsledky pro soužití minorit a majority. 4) Etnická identita; rasové teorie a ideologie. 5) Sociální percepce a kognice. Postoje a vztahy. 6) Modely koexistence majoritní a minoritní společnosti (isolacionismus, asimilace, segregace, melting pot, multikulturalismus); jevy, které jsou z hlediska sociální práce významné (marginalizace a sociální exkluze). 7) Sociální práce s národnostními menšinami (teorie, metody, uplatnění v praxi). Semináře: 1) Determinanty začlenění příslušníka/příslušnice jiné národnosti do společnosti 2) Kulturní rozdílnosti (patrné vs. skryté aspekty kultury a důsledky pro praxi v sociální práci) 3) Sebereflexe (práce s vlastní zkušeností s příslušníkem/příslušnicí jiné národnosti; využití znalostí psychologické teorie, psychohygieny, komunikativních dovedností) 4) Společenský kontext (společenský kontext, ve kterém se odehrává sociální práce s příslušníky jiných národností; sociologické studie, šetření veřejného mínění ad.) 5) Etická dilemata relevantní pro sociální práci s příslušníky jiných národností (příklady z praxe versus teorie a metody sociální práce, etika sociální práce, supervize) 6) Kazuistika obce se sociálně vyloučenou lokalitou - díl I. (identifikace prvků sociálního vyloučení, návrh řešení vybraného dílčího jevu; využití znalostí metod sociální práce) 7) Kazuistika obce se sociálně vyloučenou lokalitou - díl II. (zjišťování skutečně podniknutých kroků ke zmírňování sociální exkluze, konfrontace s vlastními návrhy studentů)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 62 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti se v předmětu seznámí se základními problémy, které se týkají koexistence majoritní společnosti s národnostními menšinami. Dojde k vymezení základních pojmů a konceptů (národnost, identita, menšina, rasa, xenofobie, etnocentrismus, rasismus, stereotypy, asimilace, integrace, inkluze, multikulturalismus a další) včetně upozornění na ideologické zneužívání těchto pojmů. Budou objasněny principy vzniku a existence sociálního vyloučení. Studentům budou zdůrazněny souvislosti probíraných témat s ostatními studijními předměty programu Sociální práce a rovněž souvislosti se sociální prací.
Studenti se v předmětu seznámí se základními problémy, které se týkají koexistence majoritní společnosti s národnostními menšinami. Dojde k vymezení základních pojmů a konceptů (národnost, identita, menšina, rasa, xenofobie, etnocentrismus, rasismus, stereotypy, asimilace, integrace, inkluze, multikulturalismus a další) včetně upozornění na ideologické zneužívání těchto pojmů. Budou objasněny principy vzniku a existence sociálního vyloučení. Studentům budou zdůrazněny souvislosti probíraných témat s ostatními studijními předměty programu Sociální práce a rovněž souvislosti se sociální prací.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemná práce

Aktivní účast na výuce, vypracování encyklopedického hesla z odborných zdrojů na zadané téma, průběžné přispívání do diskusního fóra na zadaná témata.
Doporučená literatura
  • COLLIER, P. Exodus ? jak migrace mění náš svět.. Praha: Libri., 2017. ISBN 978-80-7277-557-6.
  • ČADA, K., ed. Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR.. Praha: GAC., 2015. ISBN bez ISBN.
  • DRBOHLAV, D., MEDOVÁ, L., ČERMÁK, Z., JANSKÁ, E., ČERMÁKOVÁ, D., DZŮROVÁ, D.. Migrace a (i)migranti v Česku ? Kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Praha: SLON., 2010. ISBN 978-80-7419-039-1.
  • DVOŘÁKOVÁ, J., HERVERTOVÁ, V., HORSKÁ, J., MOUREČKOVÁ, H. Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi.. Praha: Triton., 2008. ISBN 978-80-7387-097-3.
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce.. Praha: Portál., 2007. ISBN 978-80-7367-331-4.
  • ZAJÍČKOVÁ, D., VAVREČKOVÁ, J. Fakta a fikce života cizinců v ČR.. In: Migraceonline.cz. [Online]. [vid. 12. 12. 2017]., 2016. ISBN bez ISBN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr