Předmět: Odborná praxe - náslechové exkurze

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Odborná praxe - náslechové exkurze
Kód předmětu KSS/TON
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Jedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do tématiky náslechových exkurzí, zápočtové požadavky, seznámení s pravidly a koncepcí předmětu; příprava na exkurzi. 2. Exkurze v instituci, poskytující terénní a ambulantní sociální služby - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 3. Reflexe exkurze v instituci, poskytující terénní a ambulantní sociální služby s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů a záznamového deníku; příprava na exkurzi. 4. Exkurze v instituci poskytující ambulantní sociální služby - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 5. Reflexe exkurze v instituci poskytující ambulantní sociální služby s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů; příprava na exkurzi. 6. Exkurze v instituci poskytující pobytové, terénní a ambulantní sociální služby - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 7. Reflexe exkurze v instituci poskytující pobytové, terénní a ambulantní sociální služby s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů; příprava na exkurzi. 8. Exkurze v instituci poskytující pobytové a ambulantní sociální služby a vzdělávací služby - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 9. Reflexe exkurze v instituci poskytující pobytové a ambulantní sociální služby a vzdělávací služby s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů; příprava na exkurzi. 10. Exkurze v instituci poskytující náhradní rodinnou péči - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 11. Reflexe exkurze v instituci poskytující náhradní rodinnou péči s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů; příprava na exkurzi. 12. Exkurze v instituci spadající svou náplní práce do orgánů státní správy a samosprávy se zaměřením na výkon sociální práce - seznámení s institucí, jejím chodem a s dokumentací; specifika činností sociálního pracovníka v organizaci v kontextu mezioborových vztahů. 13. Reflexe exkurze v instituci spadající svou náplní práce do orgánů státní správy a samosprávy se zaměřením na výkon sociální práce s diskuzí; kontrola úkolů a záznamových archů. 14. Prezentace témat zadaných seminárních prací; závěrečná reflexe exkurzí a skupinové zhodnocení záznamových archů, finalizace tvorby záznamového deníku a deníku praxe za 1. semestr.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Individuální konzultace, Prezentace práce studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 108 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se sociální prací a seznamuje je s vybranými příklady praktického terénu v oblasti sociální práce a dalších pomáhajících profesí a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede Deník praxe a záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během náslechových exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují nejen sociální pracovníci, ale i speciální pedagogové, psychologové, ergoterapeuti a fyzioterapeuti, zdravotničtí pracovníci a další, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Studující si i díky této pestrosti profesí uvědomí široké spektrum sociální práce a nutnost vzájemné mezioborové kooperace. Jedná se instituce poskytující pobytové sociální služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov, Domov pro seniory, Dětské centrum Liberec (bývalý kojenecký ústav)), terénní či ambulantní sociální služby (např. instituce typu Tyfloservis, Lira Liberec, D.R.A.K. z.s., Krajská nemocnice Liberec), ale též o orgány státní správy a samosprávy (např. OSSZ, Úřad práce, Krajský úřad). Výuka předmětu je koncipována ve formátu 4+2 hodiny za 2 týdny, kdy výuka v učebně probíhá v časové dotaci dvě hodiny (příprava a následná reflexe náslechové exkurze) a 4 hodiny vlastní náslechová exkurze přímo v terénu.
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se sociální prací a seznamuje je s vybranými příklady praktického terénu v oblasti sociální práce a dalších pomáhajících profesí a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede Deník praxe a záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během náslechových exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují nejen sociální pracovníci, ale i speciální pedagogové, psychologové, ergoterapeuti a fyzioterapeuti, zdravotničtí pracovníci a další, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Studující si i díky této pestrosti profesí uvědomí široké spektrum sociální práce a nutnost vzájemné mezioborové kooperace. Jedná se instituce poskytující pobytové sociální služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov, Domov pro seniory, Dětské centrum Liberec (bývalý kojenecký ústav)), terénní či ambulantní sociální služby (např. instituce typu Tyfloservis, Lira Liberec, D.R.A.K. z.s., Krajská nemocnice Liberec), ale též o orgány státní správy a samosprávy (např. OSSZ, Úřad práce, Krajský úřad). Výuka předmětu je koncipována ve formátu 4+2 hodiny za 2 týdny, kdy výuka v učebně probíhá v časové dotaci dvě hodiny (příprava a následná reflexe náslechové exkurze) a 4 hodiny vlastní náslechová exkurze přímo v terénu.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemná práce

Účast ve výuce, vypracování seminární práce a záznamového deníku z praxe.
Doporučená literatura
  • ASVSP. Sociální práce/Sociálna práca. Časopis pro sociální práci.. Brno: ASVSP.
  • BROŽOVÁ DOUBKOVÁ A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-942-4.
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce.. Praha: Osmium., 1999. ISBN 80-902081-8-5.
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton., 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
  • KLIMENT, P. Efektivní komunikace v praxi sociální práce.. Olomouc: UP., 2013. ISBN 978-80-244-3626-5.
  • KLIMENT, P. Jedinec v sociálních vztazích.. Olomouc: UP., 2013. ISBN 978-80-244-3590-9.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr