Předmět: Sociální patologie

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Sociální patologie
Kód předmětu KSS/TPA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Teoretická východiska sociální deviace: pojmy a problémy. Rozlišení jevu sociálně normálního a sociálně deviantního. Sociální normy a jejich pojetí. Semideviace. Sociální kontrola. Koncepce sociální deviace. 2) Základní teoretické a historické koncepce (školy) a přístupy. Klasické koncepce, biologické teorie, psychologické teorie (psychoanalýza, behaviorismus). Současné a mezioborové teorie, sociologické teorie, teorie sociální kontroly. 3) Problematika rizikových skupina rizikového prostředí. Multidisciplinární spolupráce při řešení sociálně patologických jevů, role zařízení poskytujících sociální služby, nestátních neziskových organizací atp. 4) Vybrané sociálně patologické jevy: a) Vandalismus. Sociálně deviantní juvenilní jedinci a skupiny jako nejčastější nositelé vandalismu. Graffiti - umění nebo vandalismus, nositelé, možnosti prevence. b) Prostituce. Vymezení prostituce jako sociálně deviantního jevu. c) Sexuální deviace. 5) Vybrané sociálně patologické jevy: a) Alkoholové a nealkoholové závislosti. b) Patologické hráčství. 6) Vybrané sociálně patologické jevy: a) Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN). Aktéři CAN. Syndrom týraného seniora (EAN). b) Domácí násilí. c) Bezdomovství. Kriminalita a její vybrané formy z pohledu sociální patologie. 7) Vybrané sociálně patologické jevy: a) Sekty a jejich působení. Definice, vznik a formování sekt, specifické rysy sekt. Typologie sekt. b) Sebevražedné jednání a automutilace. Obecná motivace sebevražedného jednání. c) Sebepoškozování jako prostředek k uvolnění tenze, upoutání pozornosti, jako patologický náhradní zdroj chybějící stimulace. Šikana. Charakteristika oběti a agresora. Semináře: 1) Sociálně normální jevy, sociálně deviantní jevy, negativní (patologické) sociální jevy; protispolečenské, protiprávní a trestné chování, sociální normy; asociální, antisociální a disociální chování. 2) Praktické aplikace teoretických modelů sociální deviace. Propojení s oblastí bádání a působení teorií a metod sociální práce. 3) Vybrané příčiny vzniku sociální deviace, poruchy funkce rodiny, nezaměstnanost, negativní party atd. 4) Vandalismus - pachatelé a oběti, evropský kontext. Graffiti jako umění. Zločinné formy prostituce. Prostituce a kriminalita. Prevence, ochrana prostitutek. 5) Etiologie vzniku závislosti. Čtyři základní faktory. Vymezení základních pojmů. Závislosti. Léčba a prevence závislostí. Periody patologického hráčství. Sociální problematika patologického hráčství. Patologické hráčství a kriminalita. 6) Syndrom přizpůsobení sexuálnímu zneužívání u dětí. Formy a druhy domácího násilí, příčiny, možnosti prevence, pomoc obětem. Specifika bezdomovství a kriminality z pohledu gender. 7) Sebevražedné chování a sebepoškozování. Prevence suicidálního chování a jednání. Terapeutické působení. Postupy při řešení šikany. Prevence šikany a formy pomoci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je nabídnout studentům nehodnotící a de-stigmatizující pohled na sociálně patologické jevy ve společnosti, na rizikové chování a rizikové skupiny, se kterými přicházejí do kontaktu ve své praxi sociální práce. Současně je kladen důraz na význam mezioborové spolupráce sociálních pracovníků pedagogů, speciálních pedagogů a dalších odborníků v oblasti sociální patologie. Studenti budou seznámeni se vznikem a vývojem názorů na sociální patologii, základními teoretickými koncepcemi, školami a přístupy, bude jim představen přehled a vymezení základních pojmů a definic a následně v rámci cvičení bude umožněna reflexe teoretických znalostí s praxí.
Cílem disciplíny je nabídnout studentům nehodnotící a de-stigmatizující pohled na sociálně patologické jevy ve společnosti, na rizikové chování a rizikové skupiny, se kterými přicházejí do kontaktu ve své praxi sociální práce. Současně je kladen důraz na význam mezioborové spolupráce sociálních pracovníků pedagogů, speciálních pedagogů a dalších odborníků v oblasti sociální patologie. Studenti budou seznámeni se vznikem a vývojem názorů na sociální patologii, základními teoretickými koncepcemi, školami a přístupy, bude jim představen přehled a vymezení základních pojmů a definic a následně v rámci cvičení bude umožněna reflexe teoretických znalostí s praxí.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Student vypracuje seminární práci formou rešerše dostupných výzkumných dat pro jeden vybraný sociálně rizikový jev. Zkouška probíhá formou testu.
Doporučená literatura
  • BROŽ, F., VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence v kazuistikách. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0811-2.
  • FIŠER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada., 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál., 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KLIMENT, P. Sociální deviace I. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3588-6.
  • KLIMENTOVÁ, E. Sociální deviace II. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3566-4.
  • MÜHLPACHR, P. Sociopatologie. Brno: Fakultas Paedagogika, 2009. ISBN 978-80-210-4550-7.
  • MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0279-2.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál., 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • ZAKOUŘILOVÁ, E. Speciální techniky sociální terapie rodin.. Praha: Portál., 2014. ISBN 978-80-262-0583-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr