Přednášky: 1) Úvod do problematiky - předmět pedagogiky, význam pedagogiky, základní pedagogické disciplíny, související vědní disciplíny, mezioborové vztahy, metody pedagogiky. 2) Počátky a historický vývoj pedagogiky - počátky výchovy, středověk, období renesance, J. A. Komenský a jeho význam a přínos pro pedagogiku, pedagogické myšlení 17. a 18. století, významné pedagogické osobnosti 19. století, pedagogické směry 20. století. 3) Moderní pedagogika (edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty ad.). 4) Výchova a činitelé výchovy - vymezení základních pojmů (např. výchova, vychovatelnost, výchovné cíle, rysy výchovy), společenská role výchovy, pedagog, vychovávaný jedinec a jejich vzájemná interakce, výchovné prostředky a metody, pedagogické principy. 5) Výchovně vzdělávací proces - role pedagoga a žáka, pedagogické dovednosti a vlastnosti pedagogického pracovníka, úskalí učitelské profese, řízení výchovně vzdělávacího procesu, rozbor výsledků vzdělávacího procesu. 6) Výchovně vzdělávací soustava v ČR - charakteristika školy jako instituce, škola a její funkce ve společnosti, školský systém ČR, školská soustava v ČR, vzdělávací politika a řízení školství. 7) Alternativní školství - základní principy, formy a metody vyučování v alternativním školství, porovnání s klasickým školstvím, Daltonská, montessoriovská, waldorfská, jenská škola. Semináře: 1) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - předmět pedagogiky, význam pedagogiky, základní pedagogické disciplíny, související vědní disciplíny, mezioborové vztahy, metody pedagogiky. 2) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - počátky a historický vývoj pedagogiky - počátky výchovy, středověk, období renesance, J. A. Komenský a jeho význam a přínos pro pedagogiku, pedagogické myšlení 17. a 18. století, významné pedagogické osobnosti 19. století, pedagogické směry 20. století. 3) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - moderní pedagogika (edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty ad.). 4) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchova a činitelé výchovy - vymezení základních pojmů (např. výchova, vychovatelnost, výchovné cíle, rysy výchovy), společenská role výchovy, pedagog, vychovávaný jedinec a jejich vzájemná interakce, výchovné prostředky a metody, pedagogické principy. 5) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchovně vzdělávací proces - role pedagoga a žáka, pedagogické dovednosti a vlastnosti pedagogického pracovníka, úskalí učitelské profese, řízení výchovně vzdělávacího procesu, rozbor výsledků vzdělávacího procesu. 6) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchovně vzdělávací soustava v ČR - charakteristika školy jako instituce, škola a její funkce ve společnosti, školský systém ČR, školská soustava v ČR, vzdělávací politika a řízení školství. 7) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - alternativní školství - základní principy, formy a metody vyučování v alternativním školství, porovnání s klasickým školstvím, Daltonská, montessoriovská, waldorfská, jenská škola.
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
|
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli širšímu i užšímu pojetí oboru, historickým východiskům a multidisciplinaritě oboru. Studijní předmět poskytuje informace o základních pojmech, charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Seznamuje studující se současnou výchovně vzdělávací soustavou v České republice i se specifiky alternativního školství. Smyslem studijního předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického.
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli širšímu i užšímu pojetí oboru, historickým východiskům a multidisciplinaritě oboru. Studijní předmět poskytuje informace o základních pojmech, charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Seznamuje studující se současnou výchovně vzdělávací soustavou v České republice i se specifiky alternativního školství. Smyslem studijního předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického.
|
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E., BŮŽEK, A. Obecná pedagogika II.. Olomouc: Hanex., 1999. ISBN 80-85783-24-X.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999. ISBN 80-85783-20-7.
-
JŮVA. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
-
MEIER, M. Pedagogika pro sociální pracovníky. In: Elektronická podpora studia na FP TUL. [Online].. 2018.
-
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru.. Portál: Praha., 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
|