Předmět: Pedagogika pro sociální pracovníky

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Pedagogika pro sociální pracovníky
Kód předmětu KSS/TPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Úvod do problematiky - předmět pedagogiky, význam pedagogiky, základní pedagogické disciplíny, související vědní disciplíny, mezioborové vztahy, metody pedagogiky. 2) Počátky a historický vývoj pedagogiky - počátky výchovy, středověk, období renesance, J. A. Komenský a jeho význam a přínos pro pedagogiku, pedagogické myšlení 17. a 18. století, významné pedagogické osobnosti 19. století, pedagogické směry 20. století. 3) Moderní pedagogika (edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty ad.). 4) Výchova a činitelé výchovy - vymezení základních pojmů (např. výchova, vychovatelnost, výchovné cíle, rysy výchovy), společenská role výchovy, pedagog, vychovávaný jedinec a jejich vzájemná interakce, výchovné prostředky a metody, pedagogické principy. 5) Výchovně vzdělávací proces - role pedagoga a žáka, pedagogické dovednosti a vlastnosti pedagogického pracovníka, úskalí učitelské profese, řízení výchovně vzdělávacího procesu, rozbor výsledků vzdělávacího procesu. 6) Výchovně vzdělávací soustava v ČR - charakteristika školy jako instituce, škola a její funkce ve společnosti, školský systém ČR, školská soustava v ČR, vzdělávací politika a řízení školství. 7) Alternativní školství - základní principy, formy a metody vyučování v alternativním školství, porovnání s klasickým školstvím, Daltonská, montessoriovská, waldorfská, jenská škola. Semináře: 1) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - předmět pedagogiky, význam pedagogiky, základní pedagogické disciplíny, související vědní disciplíny, mezioborové vztahy, metody pedagogiky. 2) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - počátky a historický vývoj pedagogiky - počátky výchovy, středověk, období renesance, J. A. Komenský a jeho význam a přínos pro pedagogiku, pedagogické myšlení 17. a 18. století, významné pedagogické osobnosti 19. století, pedagogické směry 20. století. 3) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - moderní pedagogika (edukační realita, edukační procesy, edukační konstrukty ad.). 4) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchova a činitelé výchovy - vymezení základních pojmů (např. výchova, vychovatelnost, výchovné cíle, rysy výchovy), společenská role výchovy, pedagog, vychovávaný jedinec a jejich vzájemná interakce, výchovné prostředky a metody, pedagogické principy. 5) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchovně vzdělávací proces - role pedagoga a žáka, pedagogické dovednosti a vlastnosti pedagogického pracovníka, úskalí učitelské profese, řízení výchovně vzdělávacího procesu, rozbor výsledků vzdělávacího procesu. 6) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - výchovně vzdělávací soustava v ČR - charakteristika školy jako instituce, škola a její funkce ve společnosti, školský systém ČR, školská soustava v ČR, vzdělávací politika a řízení školství. 7) Prezentace studujících a následná reflektující diskuze na téma - alternativní školství - základní principy, formy a metody vyučování v alternativním školství, porovnání s klasickým školstvím, Daltonská, montessoriovská, waldorfská, jenská škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli širšímu i užšímu pojetí oboru, historickým východiskům a multidisciplinaritě oboru. Studijní předmět poskytuje informace o základních pojmech, charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Seznamuje studující se současnou výchovně vzdělávací soustavou v České republice i se specifiky alternativního školství. Smyslem studijního předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického.
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli širšímu i užšímu pojetí oboru, historickým východiskům a multidisciplinaritě oboru. Studijní předmět poskytuje informace o základních pojmech, charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Seznamuje studující se současnou výchovně vzdělávací soustavou v České republice i se specifiky alternativního školství. Smyslem studijního předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemná práce

Účast na seminářích, prezentace, písemný zápočtový test.
Doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E., BŮŽEK, A. Obecná pedagogika II.. Olomouc: Hanex., 1999. ISBN 80-85783-24-X.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999. ISBN 80-85783-20-7.
  • JŮVA. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
  • MEIER, M. Pedagogika pro sociální pracovníky. In: Elektronická podpora studia na FP TUL. [Online].. 2018.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru.. Portál: Praha., 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr