Vyučující
|
-
Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Praktické uplatnění supervize jako nástroje pro profesionální a profesní rozvoj i jako nástroj svého osobního chování: formulace kontaktu, explorace problému, hledání řešení, uzavírání zakázky a její hodnocení - obvykle formou Balintovské skupiny. 2) Zhodnocení a reflexe praktické výuky sociální práce (zkušenosti získané v rámci praxe, využití zkušeností z různých institucí a v práci s různým typem klientů, analýza projevů vlastního chování v kontaktu s klientem a různých reakcí klientů). 3) Zhodnocení vztahu klient - pracovník (Balintovský seminář zaměřený na analýzu a hledání řešení problémů ve vztahu klient - pracovník, zvládání konfliktů, modelování a hraní rolí). 4) Sebereflexe a sebepoznání (sebeposouzení a očekávání ve vztahu k vlastní práci, sebereflexe své profesní pozice ve vztahu k jiným profesionálům, kolegům, institucím; techniky sebepoznání - např. zaměření na uvědomění převažujících způsobů jednání, resp. reagování, a s tím související předpokládané reakce klientů, sebehodnotící škály, dotazník stresového zatížení pracovníků, poznání své osobnosti jako mnohovrstevné - role osobní a role profesní, jejich soulad, nesoulad či emocionální tenze). 5) Aplikace technik abreakce - např. relaxace a uvolnění napětí, využití prvků muzikoterapie, arteterapie, využití produktivní emocionální energie či Focusing. 6) Využívání a hodnocení supervizi podobných metod, se kterými se supervize často ztotožňuje, zaměňuje nebo jsou svých charakterem obdobné, jako je koučink, mediace, facilitace, psychoterapie a další. 7) Metoda portfolio studenta sociální práce: význam pro vzdělávání v sociální práci i pro profesní uplatnění absolventů, obecné zásady, kompetence a kompetenční model dle Havrdové, praktické příklady a diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Skupinová konzultace
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TS1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Průběžná analýza výkonů studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B. Týmová supervize.. Praha: Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
BROŽA, J. Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton, 2009. ISBN 80-7387-209-0.
-
BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
HAWKINGS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha: Portál., 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
-
ŠIMEK, A. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
|