Předmět: Supervize odborné praxe 5

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Supervize odborné praxe 5
Kód předmětu KSS/TS5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Praktické uplatnění supervize jako nástroje pro profesionální a profesní rozvoj i jako nástroj svého osobního chování: formulace kontaktu, explorace problému, hledání řešení, uzavírání zakázky a její hodnocení - obvykle formou Balintovské skupiny; 2) Supervize jako jedna z metod prevence přetížení sociálních pracovníků (syndrom vyhoření, rizikové faktory, prevence, náprava; supervize jako nástroj řešení zátěžových situací v praxi sociální práce; schopnost přijmout supervizi; modelování a hraní rolí). 3) Sebereflexe a sebepoznání (sebeposouzení a očekávání ve vztahu k vlastní práci, sebereflexe své profesní pozice ve vztahu k jiným profesionálům, kolegům, institucím; techniky sebepoznání - např. zaměření na uvědomění převažujících způsobů jednání, resp. reagování, a s tím související předpokládané reakce klientů, sebehodnotící škály, dotazník stresového zatížení pracovníků, poznání své osobnosti jako mnohovrstevné - role osobní a role profesní, jejich soulad, nesoulad či emocionální tenze); 4) Aplikace technik abreakce - např. relaxace a uvolnění napětí, využití prvků muzikoterapie, arteterapie, využití produktivní emocionální energie či Focusing; 5) Řešení supervizních zakázek ze strany studentů (individuální představení pracovišť a průběhu praktické výuky, výběr kritických bodů praktické výuky a jejich rozbor, skupinová diskuse). 6) Využívání a hodnocení supervizi podobných metod, se kterými se supervize často ztotožňuje, zaměňuje nebo jsou svých charakterem obdobné, jako je koučink, mediace, facilitace, psychoterapie a další; 7) Metoda portfolio studenta sociální práce: význam pro vzdělávání v sociální práci i pro profesní uplatnění absolventů, obecné zásady, kompetence a kompetenční model dle Havrdové, prezentace vlastního portfolia a diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Skupinová konzultace, Prezentace práce studentů
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 46 hodin za semestr
Výstupy z učení
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
Supervize odborné praxe navazuje na získané praktické zkušenosti. Studenti se naučí přijímat a chápat supervizi jako způsob korekce svého profesionálního a profesního chování a jako nástroj svého osobního i profesního růstu.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/TS2 a zároveň KSS/TS3

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Průběžná analýza výkonů studenta. Zpracování portfolia studenta sociální práce.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, B. Týmová supervize.. Praha: Portál., 2015. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • BROŽA, J. Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton, 2009. ISBN 80-7387-209-0.
  • BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, A., THELENOVÁ, K. Odborná praxe a supervize. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-687-4.
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • HAWKINGS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha: Portál., 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • ŠIMEK, A. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr