Vyučující
|
-
Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Sociální práce a její definice. Pilíře teorií sociální práce. Tradice - historické, kulturní, vědecké, praktické. 2) Otázky legitimity sociální práce. Profesní etika v sociální práci. Etické problémy a dilemata. Teoreticko-metodologické kotvy řešení etických problémů sociální práce. 3) Základní přehled teoreticko-metodologických pilířů sociální práce: psychodynamický, neo-behaviorální, kognitivní, kognitivně-behaviorální, humanistický a existenciální a postmoderní či komunikativní pilíř. 4) Psychodynamické směry a jejich funkce pro rozvoj teorií a metod sociální práce. 5) Psychoanalýza: ego-psychologie, struktura osobnosti, modely lidské psychiky, objev dětství, psychosexuální vývoj a ego-obranné mechanismy. Způsoby práce s klientem/pacientem v psychoanalýze a v sociální práci. 6) Hlavní představitelé psychoanalýzy a neopsychoanalýzy. Význam psychoanalýzy pro sebereflexi společnosti, rozvoj kultury, umění a profesionální pomoci člověku v tíživé životní situaci. 7) Americké teorie a metody sociální práce a význam psychoanalýzy pro jejich rozvoj. Význam pro rozvoj diagnostické školy sociální práce, úkolově orientovaného a funkčního modelu sociální práce. Propojení s terapií a psychoterapií. 8) Diagnostická škola sociální práce. Modely vztahu pracovníka a klienta v sociální práci. 9) Kognitivně behaviorální směry jako tzv. druhý pilíř teorií a metod sociální práce. Význam psychologie a pedagogiky pro rozvoj druhého pilíře teorií a metod sociální práce. 10) Behaviorismus a jeho hlavní východiska. Sociální pracovník jako učitel a průvodce učením sociálního klienta. Role a význam jazyka, vazba na kulturní specifika, jazykové kódy a význam komunikace v sociální práci. Behaviorální terapie v sociální práci. 11) Kognitivismus a racionalismus v teoriích a metodách sociální práce. Interpretace dějů z prostředí a připisování významů. Specifické "školy" kognitivní terapie. 12) Kognitivně-behaviorální strategie. Strategie řešení problémů, strategie ověřování hypotézy experimentem a strategie nácviku sociálních a praktických dovedností. 13) Realitní terapie Williama Glassera. Aplikace teorií a metod sociální práce (nejen) v penitenciárním prostředí. Teorie volby a totálního chování. 14) Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Význam sociálního učení a teorie systémů. Partnerství a sebedůvěra jako praktická východiska pro realizaci sociální práce. Semináře: 1) Roviny a pojetí sociální práce, vztah mezi sociální prací a sociálními službami. Rámec řešení etických dilemat. 2) Příklady konkrétních ego-obranných mechanismů. 3) Rozbor vybrané části díla Mary Ellen Richmond Social Diagnosis. 4) Způsoby realizace sociálního šetření. 5) Vybrané metody a techniky KBT - praktické ukázky (skupinová práce). 6) Vybrané metody a techniky KBT - praktické ukázky (skupinová práce. 7) Úkolově orientovaný přístup v ČR - rešerše vybraných výzkumných zpráv se zaměřením na intuitivní využívání modelu úkolově orientovaného přístupu v sociální práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 48 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je zajistit pro studenty základní terminologickou bázi pro porozumění teoretickým modelům a metodologickým konceptům sociální práce. Studenti se seznámí s aktuálními definicemi, pojetími a východisky sociální práce jako vědy, aakdemické disciplíny, profese a pole praxe.
Cílem disciplíny je zajistit pro studenty základní terminologickou bázi pro porozumění teoretickým modelům a metodologickým konceptům sociální práce. Studenti se seznámí s aktuálními definicemi, pojetími a východisky sociální práce jako vědy, aakdemické disciplíny, profese a pole praxe.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Student průběžně plní úkoly prostřednictvím elektronické podpory studia, odevzdá zápočtovou práci a vykoná ústní zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
BUREŠ, V. Systémové myšlení a teroie systému. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 80-7041-537-5.
-
ELICHOVÁ, M. Sociální práce. Aktuální otázky.. Praha: Grada., 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
-
GOFFMAN, E. Stigma. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
HOLASOVÁ MALÍK, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4315-8.
-
HOWE, D. A Brief Introduction to Social Work Theory. London: Palgrave MacMillan, 2009. ISBN 978-0230-233-12-6.
-
MATOUŠEK, O., KŘIŠŤAN, A. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-366-7.
|