Předmět: Psychosociální komunitní trénink

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Psychosociální komunitní trénink
Kód předmětu KSS/TTR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
Obsah předmětu
1) Sociální, interpersonální a intrapersonální percepce - sebeprezentace, zprostředkovaná sebeprezentace. 2) Determinanty sociálního poznávání - chyby v sociálním poznávání (haló efekt, chyba prvního dojmu, projekce, pomluva, stereotyp, efekt mírnosti aj.), komunitní hra "vyslen". 3) Emoční inteligence, faktor životní spokojenosti, podpora smyslu vlastní existence - vůle ke smyslu, dotazník na zjištění subjektivní kvality života. 4) Osobní, skupinové a profesní očekávání, životní postoje a motivy - aktivita na posílení pozitivního očekávání, kruhy dojmů. 5) Rozumová schopnost, pudy, emoce, vášně, vlastnosti, fluidní, krystalická a emoční inteligence, rozumnost, moudrost, zkušenost - kdo jsem, ideální a reálné já. 6) Osobní prostor, hranice, senzitivita, konformita - aktivita na posílení sebeuvědomění, blízkost druhého člověka, bezpečné zóny. 7) Práce s verbální a neverbální komunikací, optimální soulad, efektivní komunikace, bariéry v komunikaci - komunikační zlozvyky při hovoru. 8) Aktivní naslouchání, zpětná vazba, empatie - samořídící skupina. 9) Ocenění, stížnosti, záhady dle Virginie Satirové - jak zahájit, řídit a ukončit komunitní práci. 10) Soft skills, komunikační předpoklady asertivní komunikace, kooperace, vyjednávání, flexibilita v komunikaci - způsoby kladení otázek, chybné otázky, vedení rozhovoru, průběh efektivního vedení rozhovoru. 11) Poradenství, kompetence, autonomie zúčastnění, podpora, poradenská etika - rodič, dítě, dospělý, teorie čtyř uší. 12) Sebeúcta, prevence syndromu vyhoření - charakter, aktivity na posílení sebevědomí. 13) Prvky týmové spolupráce, podněty pro transformaci skupinové práce na týmovou, hledání vhodných nástrojů pro podporu pravidel, zodpovědnosti a skupinové soudržnosti - kooperativní přístupy k řešení problému. 14) Závěr komunitní práce, zhodnocení, naplnění očekávání, přínos tréninku - individuální výstupy, osobní a profesní perspektiva.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Demonstrace dovedností studentů, Prezentace práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 62 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem psychosociálního komunitního trénování je praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci pomáhajícího procesu. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci. Na základě aplikace sociální psychologie se zvyšuje úroveň sebepoznání s predikcí posílení kvality komunikačního procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu sociální práce.
Cílem psychosociálního komunitního trénování je praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci pomáhajícího procesu. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci. Na základě aplikace sociální psychologie se zvyšuje úroveň sebepoznání s predikcí posílení kvality komunikačního procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu sociální práce.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností

Aktivní účast na semináři, splnění požadovaných úkolů.
Doporučená literatura
  • ČERVENKOVÁ, R., HONZÁK, R. Všichni žijem' v blázinci: současnost očima psychiatra.. Praha: Vyšehrad., 2014. ISBN 978-80-7429-478-5.
  • HERMOCHOVÁ, S., VAŇKOVÁ., J. Sociálně psychologický výcvik a jeho výzvy pro 21. století. In: KUČÍREK, J., a kol., 2017. Aplikovaná psychologie: vybraná témata: teleworking, leadership, sociálně psychologický výcvik. s. 116?155. Praha: Grada., 2017. ISBN 978-80-271-0187-0.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3.
  • PELCÁK, S. Sociálně-psychologický výcvik pro sociální pracovníky. Texty k sociální práci. Vybrané kapitoly z teorií a metod sociální práce.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2014. ISBN 978-80-7435-444-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr