Předmět: Speciální pedagogika 1

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Speciální pedagogika 1
Kód předmětu KSS/ZG1
Organizační forma výuky Přednáška + Tutorial + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
  • Palounková Zuzana, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do problematiky speciální pedagogiky 2. Zásady a metody ve speciální pedagogice 3. Rodina s dítětem s postižením 4. Specifické poruchy učení (SPU) 5. Syndrom ADHD

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty obecně s oborem speciální pedagogiky, informovat o příčinách vzniku zdravotního postižení, jednotlivých metodách a zásadách výchovně vzdělávací práce u jedinců se speciálními potřebami s důrazem na vliv a význam rodiny. Studentům bude představena současná speciálně pedagogická péče o jedince se specifickou poruchou učení a syndromem ADHD.
Cílem předmětu je seznámit studenty obecně s oborem speciální pedagogiky, informovat o příčinách vzniku zdravotního postižení, jednotlivých metodách a zásadách výchovně vzdělávací práce u jedinců se speciálními potřebami s důrazem na vliv a význam rodiny. Studentům bude představena současná speciálně pedagogická péče o jedince se specifickou poruchou učení a syndromem ADHD.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • FITZNEROVÁ, I. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-7367-663-6.
  • MICHALOVÁ, Z. Speciální pedagogika. I. díl (terminologická vymezení). Liberec: TUL, 2006. ISBN 80-7372-104-0.
  • MÜLLER, O., a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr