Předmět: Integrace a inkluze

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Integrace a inkluze
Kód předmětu KSS/ZIK
Organizační forma výuky Individuální konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
  • Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pojmů 2. Aktuální problémy a trendy ve školské integraci 3. Odborné kompetence speciálního pedagoga 4. Legislativní a společenská východiska školské integrace

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou především školské integrace lidí se speciálními vzdělávacími potřebami (definice základních pojmů, aktuální trendy a problémy ve školské integraci, kompetence speciálních pedagogů, spolupráce rodiny a školy, související legislativa).
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou především školské integrace lidí se speciálními vzdělávacími potřebami (definice základních pojmů, aktuální trendy a problémy ve školské integraci, kompetence speciálních pedagogů, spolupráce rodiny a školy, související legislativa).
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkuluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-030-0.
  • MICHALÍK, J., a kol. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3372-1.
  • MICHALÍK, J. Škola pro všechny aneb integrace je když... Vsetín: ZŠ Integra, 2002. ISBN 80-238-9885-X.
  • PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Úvod do integrativní speciální pedagogiky. Liberec: TUL, 2007. ISBN 978-80-7372-268-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr