Vyučující
|
-
Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika pojmů "krize a krizové situace" 2. Teorie katastrof 3. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací. 4. Reakce na krizové situace. 5. Specifické projevy vyrovnávání s krizovými situacemi u dětí mladšího a středního školního věku. 6. Krizová intervence a její formy 7. Sociální opora v krizi. 8. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka. 9. Specifické formy krizové intervence v souvislosti s fenoménem násilí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Semestrální práce
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem povinného předmětu je seznámení studentů v kontextu různých situací s možností intervence pomocí technik krizové intervence. Studenti se seznámí s jednotlivými typy krizí a jejich průběhem v životě jedince (jedinec - společnost - celek světa) a naučí se rozpoznat symptomy krizí tak, aby byli schopni rychle reagovat na přítomnost jedince v krizi ve své praxi. Dále si osvojí znalost postupů práce s jedincem v krizi a to formou face-to-face, telefonické nebo internetové krizové intervence. Součástí předmětu je také propojení znalostí z krizové intervence s oblastí sociální práce a speciální pedagogiky.
Cílem povinného předmětu je seznámení studentů v kontextu různých situací s možností intervence pomocí technik krizové intervence. Studenti se seznámí s jednotlivými typy krizí a jejich průběhem v životě jedince (jedinec - společnost - celek světa) a naučí se rozpoznat symptomy krizí tak, aby byli schopni rychle reagovat na přítomnost jedince v krizi ve své praxi. Dále si osvojí znalost postupů práce s jedincem v krizi a to formou face-to-face, telefonické nebo internetové krizové intervence. Součástí předmětu je také propojení znalostí z krizové intervence s oblastí sociální práce a speciální pedagogiky.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B., A KOL. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0708-X.
-
DUNOVSKÝ J., ET AL. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
KALÁBOVÁ, H. Etika v pomáhajících profesích. Liberec: TUL, 2011. ISBN 978-80-7372-749-9.
-
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
KLIMPL, P. Psychická krize v lékařské ordinaci. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-324-3.
-
VYMĚTAL, J. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. ISBN 80-9017-734-4.
|