Vyučující
|
-
Bajcura Lubomír, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Odborná terminologie 2. Trendy praktické penitenciární a postpenitenciární péče 3. Participace externích subjektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 55 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Problematika zacházení s vězněnými osobami z pohledu specialistů a bezpečnostních složek vězeňské služby v jednotlivých typech věznic, podle vnitřní diferenciace a na specializovaných odděleních ve výkonu trestu odnětí svobody. Odborná terminologie používaná v penitenciární a postpenitenciární péči. Trendy praktické penitenciární a posptenitenciární péče, programy (3Z, GREP P a další) uplatňované při zacházení s vězni, kteří se dopustili trestné činnosti pod vlivem psychotropních látek, trpí poruchou osobnosti, sexuální parafilií a další. Vypracování programů zacházení, metody a techniky sociální práce jako je např. hodnocení rizik, potřeb a protektivních faktorů (SARPO). Participace externích subjektů, které navazují v rámci kontinuální sociální práce na práci specialistů ve věznicích v kontextu postpenitenciární péče. Např. PMS, Sananim, Podané ruce, sociální firma Semitam, sociální kurátoři a další. Budou vysvětleny pojmy prizonizace, "druhý život" apod., vězeňský argot. Student se dokáže orientovat v zákonných a podzákonných normách upravující sociální práci s vězněnými a propuštěnými vězni.
Problematika zacházení s vězněnými osobami z pohledu specialistů a bezpečnostních složek vězeňské služby v jednotlivých typech věznic, podle vnitřní diferenciace a na specializovaných odděleních ve výkonu trestu odnětí svobody. Odborná terminologie používaná v penitenciární a postpenitenciární péči. Trendy praktické penitenciární a posptenitenciární péče, programy (3Z, GREP P a další) uplatňované při zacházení s vězni, kteří se dopustili trestné činnosti pod vlivem psychotropních látek, trpí poruchou osobnosti, sexuální parafilií a další. Vypracování programů zacházení, metody a techniky sociální práce jako je např. hodnocení rizik, potřeb a protektivních faktorů (SARPO). Participace externích subjektů, které navazují v rámci kontinuální sociální práce na práci specialistů ve věznicích v kontextu postpenitenciární péče. Např. PMS, Sananim, Podané ruce, sociální firma Semitam, sociální kurátoři a další. Budou vysvětleny pojmy prizonizace, "druhý život" apod., vězeňský argot. Student se dokáže orientovat v zákonných a podzákonných normách upravující sociální práci s vězněnými a propuštěnými vězni.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální práci na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÍRTKOVÁ, L. Viktimologie pro forenzní praxi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0582-1.
-
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie. II. díl. Teorie a praxe zacházení s vězněnými. Liberec: TUL, 2007. ISBN 978-80-7372-204-6.
-
SOCHŮREK, J. Kapitoly z penologie. III. díl. Negativní jevy ve vězení. Liberec: TUL, 2007. ISBN 80-372-205-0.
-
ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
-
URBANOVÁ, M. Ženská delikvence jako sociální jev. Brno: Masarykova Univerzita, 2004. ISBN 80-210-3609-5.
-
VODÁČKOVÁ, D., A KOL. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
|