Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Obecná a teoretická východiska romistiky 2. Sociální struktura romského společenství 3. Rodinné soužití - tradiční romská rodina 4. Současné otázky romského etnika 5. Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou 6. Romské organizace, aktivity a sdružení, vládní a nevládní organizace na pomoc romské minoritě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obecná a teoretická východiska romistiky (základní pojmy; původ Romů; struktura tradiční indické společnosti ve vztahu k tradičním romským společenským strukturám; Romové v Evropě - stručný historický přehled; dějiny Romů na území České republiky /Československa/; Slovenští Romové, Olašští Romové). Sociální struktura romského společenství. Základní etické normy a modely normativního chování. Rodinné soužití - tradiční romská rodina (funkce, role a postavení jednotlivých členů; vztah k ženám, k dětem, ke starým a potřebným; romská solidarita). Současné otázky romského etnika (klíčové dokumenty a institucionální zabezpečení romské problematiky; vzdělávání Romů; výuka jazyka, proměny romského jazyka a možnosti jeho využití; sociální postavení Romů - situace v oblasti zaměstnávání a bydlení, zdravotní situace. Romská kultura, periodika, literatura. Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou. Romské organizace, aktivity a sdružení. Vládní a nevládní organizace na pomoc romské minoritě.
Obecná a teoretická východiska romistiky (základní pojmy; původ Romů; struktura tradiční indické společnosti ve vztahu k tradičním romským společenským strukturám; Romové v Evropě - stručný historický přehled; dějiny Romů na území České republiky /Československa/; Slovenští Romové, Olašští Romové). Sociální struktura romského společenství. Základní etické normy a modely normativního chování. Rodinné soužití - tradiční romská rodina (funkce, role a postavení jednotlivých členů; vztah k ženám, k dětem, ke starým a potřebným; romská solidarita). Současné otázky romského etnika (klíčové dokumenty a institucionální zabezpečení romské problematiky; vzdělávání Romů; výuka jazyka, proměny romského jazyka a možnosti jeho využití; sociální postavení Romů - situace v oblasti zaměstnávání a bydlení, zdravotní situace. Romská kultura, periodika, literatura. Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou. Romské organizace, aktivity a sdružení. Vládní a nevládní organizace na pomoc romské minoritě.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
COHN, W. Cikáni. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-008-7.
-
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
-
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9.
|