Předmět: Rizika výkonu pomáhajících profesí

» Seznam fakult » FP » KSS
Název předmětu Rizika výkonu pomáhajících profesí
Kód předmětu KSS/ZSY
Organizační forma výuky Individuální konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
Obsah předmětu
1. Rozpoznání hlavních kvalit, které činí ze sociální práce pomáhající profesi 2. Rizikové faktory pomáhajících profesí vyplývající z jejich definice a vymezení klientských skupin, se kterými pracují 3. Stres jako příklad zátěžové situace v pomáhající profesi 4. Coping jako obecná strategie zvládání zátěžových situací v sociální práci 5. Syndrom vyhoření a jeho základní charakteristiky, způsoby jejich rozeznávání 6. Time management jako příklad prevence rizika výkonu pomáhající profese 7. Rizika výkonu pomáhající profese plynoucí z prostředí (na mikro-, mezo- a makroúrovni) 8. Způsoby řešení negativních důsledků rizikových situací v pomáhajících profesích 9. Prevence rizikových situací v pomáhajících profesích včetně prevence negativních důsledků

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem a předmětem disciplíny je, aby si studenti prakticky osvojili dovednost rozeznat rizikové situace při výkonu sociální práce jako pomáhající profese, aby získali přehled o možnostech prevence a řešení takových situací. Stručný výklad bude na seminářích doplňován praktickými ukázkami a technikami zážitkové pedagogiky.
Cílem a předmětem disciplíny je, aby si studenti prakticky osvojili dovednost rozeznat rizikové situace při výkonu sociální práce jako pomáhající profese, aby získali přehled o možnostech prevence a řešení takových situací. Stručný výklad bude na seminářích doplňován praktickými ukázkami a technikami zážitkové pedagogiky.
Předpoklady
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhajcí profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese.. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0575-3.
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
  • 1) BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: TUL, 2012. ISBN 978-80-7372-941-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr