Vyučující
|
-
Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Brzáková Beksová Kateřina, ThDr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozpoznání hlavních kvalit, které činí ze sociální práce pomáhající profesi 2. Rizikové faktory pomáhajících profesí vyplývající z jejich definice a vymezení klientských skupin, se kterými pracují 3. Stres jako příklad zátěžové situace v pomáhající profesi 4. Coping jako obecná strategie zvládání zátěžových situací v sociální práci 5. Syndrom vyhoření a jeho základní charakteristiky, způsoby jejich rozeznávání 6. Time management jako příklad prevence rizika výkonu pomáhající profese 7. Rizika výkonu pomáhající profese plynoucí z prostředí (na mikro-, mezo- a makroúrovni) 8. Způsoby řešení negativních důsledků rizikových situací v pomáhajících profesích 9. Prevence rizikových situací v pomáhajících profesích včetně prevence negativních důsledků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem a předmětem disciplíny je, aby si studenti prakticky osvojili dovednost rozeznat rizikové situace při výkonu sociální práce jako pomáhající profese, aby získali přehled o možnostech prevence a řešení takových situací. Stručný výklad bude na seminářích doplňován praktickými ukázkami a technikami zážitkové pedagogiky.
Cílem a předmětem disciplíny je, aby si studenti prakticky osvojili dovednost rozeznat rizikové situace při výkonu sociální práce jako pomáhající profese, aby získali přehled o možnostech prevence a řešení takových situací. Stručný výklad bude na seminářích doplňován praktickými ukázkami a technikami zážitkové pedagogiky.
|
Předpoklady
|
Znalost sociální problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhajcí profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese.. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0575-3.
-
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
1) BROŽOVÁ DOUBKOVÁ, Andrea a Kateřina THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: TUL, 2012. ISBN 978-80-7372-941-7.
|