Vyučující
|
-
Jeřábek Petr, Mgr. Ph.D.
-
Šeflová Iva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (3 dvouhodinové lekce) : 1. Charakteristika a rozdělení atletikých disciplin (sprinty,běhy, chůze, skoky, vrh a hody). Základní pohybové schopnosti a jejich uplatnění v atletických disciplinách, rozvoj rychlosti, vytrvalosti,síly, obratnosti a kloubní pohyblivosti). 2. Atletická pravidla - všeobecná ustanovení, sprinty a štafety, běhy a chůze. 3. Atletická pravidla - horizontální skoky (dálka, trojskok), vertikální skoky (výška, tyčka), vrh (koule) a hody (disk,oštěp, kladivo). Cvičení (11 dvouhodinových lekcí) : 1. Poučení o bezpečnosti, úvodní informace. Atletické rozcvičení, drobné hry (rychlostní charakter), běžecká ABC, technika běhu - sprint, polonízký start. 2. Rozvoj rychlostních schopností, frekvenční cvičení, akcelerace, technika NS, štafetová předávka spodním obloukem 3. R, překážková ABC na místě a v chůzi, skokanská průprava, dálkařské odrazy s 5 a 3 mezikroky, dálkařská průprava z krátkého rozběhu. 4. Fartlek - výběh do terénu + hry v přírodě 5. Průpravná a speciální cvičení - skoky, vrhy a hody.. 6. Opak. - běž. ABC, NS, štaf. předávka v rychlosti, koule : odhody vzad, vpřed, trčením..., hody z místa z čelného, bočného a zádového postavení 7. Přek. ABC, nácvik 3-krok. přek. rytmu, přeběhy stranou a středem na 5, přeběhy na 3 kroky na zkrác. mezerách, koule - hody z místa, nácvik sunu 8. Dálka - metodická řada, nácvik dálky skrčným způsobem, skoky z celého rozběhu. Rozvoj vytrvalosti - běžecké hry. 9. R na překážkách, NS, náběh na 1. překážku,přeběhy 5-ti překážek z NS na 3 kroky, koule - metodika a nácvik sunu. 10. Plnění zápočtových požadavků. 11. Plnění zápočtových požadavků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a praktických pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V průběhu výuky student musí zvládnout techniku základních atletických disciplin, pravidla atletiky. Zároveň rozvíjí své pohybové schopnosti a seznámí se s metodickými řadami pro nácvik základních atletických disciplin.
Student bude schpopen předvést správnou techniku atletických disciplín, bude schopen rozhodovat ve vedlejších funkcích na soutěžích.
|
Předpoklady
|
Základní pohybové dovednosti odpovídající věkové charakteristice uchazeče.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Písemná práce
Ke splnění zápočtu je třeba získat min. 70 bodů (min. 5 bodů z ukázek techniky u každé discipliny a min. 10 b. z testu) ze všech částí zápočtových požadavků : - praktický zápočet (ukázka techniky atletických disciplin - běžecká ABC, NS, skok daleký, skok vysoký, vrh koulí á max. 10 b. + běh na 12min - muži min. 2 800m, ženy min. 2200m a za každých dalších 30m + 1 bod - max. 15b.) - písemný test z pravidel atletiky - max. 20 b. - atletická praxe - max. 15 b.
|
Doporučená literatura
|
-
JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorostu.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-0.
-
Jeřábek, P. Didaktika školní atletiky I.. Liberec, 2021. ISBN 978-80-7494-557-1.
-
KUČERA, V., TRUKSA, Z. Běhy na střední a dlouhé tratě.. Praha: Olympia, 2000. ISBN 80-7033-570-X.
-
MILLEROVÁ, V. et al. Běhy na krátké tratě. 1. vyd. Praha : Olympia, 2005..
-
ŠIMON, J. et al. Atletické vrhy a hody. 1. vyd. Praha : Olympia, 2004. 236 s.. ISBN 80-7033-815-.
-
VELEBIL, V. et al. Atletické skoky. 1. vyd. Praha : Olympia, 2002, 114 s.. ISBN 80-7033-769-.
-
Vindušková, J. et al:. Abeceda atletického trenéra. Praha : Olympia, 2021. ISBN 978-80-7376-640-5.
-
VINDUŠKOVÁ, J. et al:. Abeceda atletického trenéra.. Praha: Olympia, 2003. ISBN 80-7033-770-2.
|