Vyučující
|
-
Knopová Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Koncepce a pojetí tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v rámcovém vzdělávacím programu. Cíle a pojetí školní TV. Formy školní TV. 2. Vyučovací jednotka jako základní organizační forma TV. Struktura vyučovací jednotky - srovnání tradičního a alternativního pojetí. Obsah a trvání jednotlivých částí vyučovací hodiny v TV. 3. Didaktické zásady a metody a jejich aplikace v TV. 4. Didaktická interakce a chování učitele. Didaktické řídící styly využívané v TV. 5. Efektivita vyučovacího procesu v TV. Principy efektivního vyučování. Kritéria efektivity. 6. Plánování a organizace hodiny TV. Diagnostická činnost učitele. Hodnocení a klasifikace v TV. Zásady bezpečnosti v TV. 7. Náslechová hodina v praxi. Cvičení: 1. Základní motorika a její kultivace. Vymezení pojmu a obsahu elementární TV. 2. Pohybové hry jako prostředek sociálního učení. Oblasti sociálního učení v tělesné výchově. Metody a prostředky socializace žáků. 3. Motivace a její využití při zdravotně kompenzačním cvičení. Zásady pro cvičení se zdravotními účinky. Dechová cvičení. Protahovací cvičení. Posilování. 4. Psychomotorika. Význam a možnosti využití. Činnosti s netradičním náčiním, činnosti s vyloučením zrakové kontroly, relaxační techniky. 5. Rozvoj pohybové tvořivosti v hodinách TV. Metody a prostředky. Využití hudebně pohybové výchovy jako prostředku rozvoje vytrvalostních schopností v hodinách školní TV (aerobik, kruhový trénink, intervalový trénink). 6. Vyučovací činnosti učitele TV v praxi (didaktické styly, vyučovací postupy, didaktické zásady, vyučovací metody). 7. Diagnostika a motorické testy vhodné pro děti mladšího školního věku. 8. Zadání tematických úkolů pro metodické výstupy, formální požadavky, kritéria hodnocení. Zadání seminární práce. 9.-14. Metodické výstupy studentů dle rozpisu. Připomínky a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V teoretických přednáškách se student seznámí se základními didaktickými principy výuky tělesné výchovy. Praktické hodiny jsou zaměřeny na aplikaci teoretických poznatků do vlastní pedagogické praxe a seznámení s dalšími pohybovými aktivitami podporujícími pohybový rozvoj žáků a zdravotní orientaci školní tělesné výchovy.
Studenti získají klíčové pedagogicko-psychologické kompetence.
|
Předpoklady
|
Znalosti z obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška
Podmínkou zápočtu je aktivní účast studenta na praktických hodinách, zpracování přípravy na vyučování, pedagogický výstup. Při závěrečné zkoušce má student prokázat znalosti z teorie a didaktiky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHUTKOVÁ, M., a KOUBOVÁ, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: CDVU MU, 1997..
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1995. 80-85783-07-X..
-
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha : UK - PF, 2000..
-
KREJČÍ, M. Jóga, učení a hra dětí od 5 let: metodický materiál pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1993..
-
MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000..
-
MUŽÍK, V. a KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
MUŽÍK, V. Didaktika tělesné výchovy pro 1. stupeň základní školy. Brno: MU, 1993. &, &.
-
TOUFAROVÁ, H. Aerobik s dětmi plus. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2005..
-
ZEMÁNKOVÁ, M. Pohyb nad zlato. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998.
|