Předmět: Didaktika tělesné výchovy 1

» Seznam fakult » FP » KTV
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy 1
Kód předmětu KTV/DT1P
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jeřábek Petr, Mgr. Ph.D.
  • Rjabcová Helena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Koncepce a pojetí tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cíle a pojetí školní TV. Formy školní TV. 2. Vyučovací jednotka jako základní organizační forma TV. Struktura vyučovací jednotky - srovnání tradičního a alternativního pojetí. Obsah a trvání jednotlivých částí vyučovací hodiny v TV. 3. Didaktické zásady a metody a jejich aplikace v TV. 4. Reproduktivní a produktivní učení. Didaktická interakce a chování učitele. Didaktické řídící styly využívané v TV. 5. Efektivita vyučovacího procesu v TV. Principy efektivního vyučování. Kriteria efektivity. 6. Plánování v TV. Diagnostická činnost učitele. Hodnocení a klasifikace v TV. Zásady bezpečnosti v TV. 7. zápočty Cvičení: 1. Základní motorika a její kultivace. Vymezení pojmu a obsahu elementární TV. 2. Psychomotorika. Význam a možnosti využití. Činnosti s netradičním náčiním, činnosti s vyloučením zrakové kontroly, relaxační techniky. 3. Pohybové hry jako prostředek sociálního učení. Oblasti sociálního učení v tělesné výchově. Metody a prostředky socializace žáků. 4. Motivace a její využití při zdravotně kompenzačním cvičení. Zásady pro cvičení se zdravotními účinky. Dechová cvičení. Protahovací cvičení. Posilování. 5. Uplatnění jógových cvičení ve školní TV. Účinky jógových cvičení na dětský organismus. Metodická doporučení. Relaxační polohy. Dechová a posilovací cvičení. 6. Rozvoj pohybové tvořivosti v hodinách TV. Metody a prostředky. Využití hudby. Dětský aerobik jako prostředek rozvoje vytrvalostních schopností v hodinách školní TV.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
V teoretických přednáškách se student seznámí se základními didaktickými principy výuky tělesné výchovy. Praktické hodiny jsou zaměřeny na aplikaci teoretických poznatků do vlastní pedagogické praxe a seznámení s dalšími pohybovými aktivitami podporujícími pohybový rozvoj žáků a zdravotní orientaci školní tělesné výchovy.
Student získá odborné kompetence pro vyučování TV.
Předpoklady
Znalosti z obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

- úspěšné splnění testu - účast na praktických cvičeních - zásobník her a cvičení z praktických hodin - vypracování přípravy na vyučovací hodinu TV (dle pokynů)
Doporučená literatura
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ: pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ. ,. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-069-5.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno : MU, 2007.. ISBN 978-80-210-3067-4.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Cvičíme a hrajeme si. Olomouc: Hanex, 1995..
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika TV nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha : UK - PF, 2000..
  • DVOŘÁKOVÁ, H. Školáci v pohybu - tělesná výchova v praxi. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3733-1.
  • HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky aneb pohyb nejen v tělesné výchově. Brno : MU, 2006.. ISBN 80-210-4010-6.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, S., ZACHRLA, J. Relaxační cvičení na 1. stupni ZŠ. Brno : MU, 2005.. ISBN 80-210-3830-6.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2000..
  • MUŽÍK, V. Didaktika tělesné výchovy pro 1. stupeň základní školy. Brno: MU,1993..
  • MUŽÍK,V., KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc : Hanex, 1997..
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
  • ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3278-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr